0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Denní menu29. 5. 2017

Reklama pro nejisté teenagery opět ukázala sílu Facebooku

Na Facebooku soukromí neexistuje, na to jsme si už tak nějak zvykli. Každý lajk, příspěvek i proklik se někde ukládá a analyzuje. Občas však vyplavou na povrch věci, které zarazí i nejotrlejší uživatele. Novináři z listu The Australian získali důvěrný dokument, kde se Facebook chlubí australským inzerentům schopností vyhmátnout teenagery, kteří jsou právě on-line a propadají mizerné náladě. A případu se poté začaly věnovat i specializované servery jako Wired nebo Gizmodo, kde si lze přečíst i kus původního textu.

Facebook podle dokumentu nabízel, že dodá takto zacílené publikum v reálném čase – „ve chvílích, kdy mladí lidé potřebují zvednout sebevědomí“, což může být příhodný okamžik pro správně zformulované reklamní sdělení. K experimentu měly být připraveny profily miliony adolescentů od 14 let. The Australian uveřejnil text v placené sekci na konci dubna pod titulkem Facebook targets ‚insecure‘ young people to sell ads.

„Díky monitorování postů, fotografií, interakcí a chování na internetu v reálném čase Facebook dokáže zjistit, kdy se mladí lidé cítí vystresovaní, poražení, úzkostliví, nervózní, hloupí, trapní nebo zbyteční,“ píše The Australian. Nabídka měla být určena pro čtyři velké australské banky a Facebook v ní nabízel tři věkové skupiny, z toho nejmladší tvořilo 1,9 milionu středoškoláků s průměrným věkem 16 let. Podrobnější informace o „pohybu nálad“ měly vycházet z interních dat, která by Facebook sdílel jen v důvěrném režimu a pod zákazem pouštět je dál třetím stranám. Zpráva jmenuje i dva manažery australské pobočky Facebooku, kteří dokument připravovali.

↓ INZERCE

Kauza je dalším příkladem, jak velkou moc dnes Facebook má, a jak se po jeho vstupu změnil inzertní trh. Díky specifické schopnosti cílit reklamu na konkrétní typy uživatelů v pravou chvíli se nevinná a nevýdělečná diskusní platforma mění v kolosální byznys, kde příjmy za reklamu stouply za posledních pět let bezmála desetinásobně – ročně na 27 miliard dolarů.

Schopnost najít konkrétní cílovou skupinu a dopravit reklamní sdělení až pod nos těm, pro které je určené, zároveň vzbuzuje velké otázky ohledně neúměrného vlivu Facebooku na volby a politiku. Už v roce 2010 se podařilo experimentálně ověřit, jak Facebook dokáže zamávat s politickými preferencemi svých uživatelů. Vloni se toto povedlo ověřit v praxi: cílená kampaň přes Facebook sehrála možná rozhodující roli v závěrečné fázi kampaně za vystoupení Británie z EU i při amerických prezidentských volbách.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].