0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Externí hlasy25. 5. 2022

Za Cermat vstřícnější a užitečnější, případně žádný

Ujasněme si, za co nemůže Cermat, ale politici, kteří ho řídí

Člen maturitní komise otevírá zásilku se státními maturitami 24. května 2021 před zahájením zkoušek na Střední průmyslové škole v České Lípě.
Autor: ČTK

Na odvolání Michaely Kleňhové z ředitelského místa v Cermatu jsou zajímavé dva detaily. Zdůvodnění a datum odvolání. Ministr Gazdík uspořádal mimořádný tiskový brífink, aby oznámil, že kontrola ministerstva financí zjistila v Cermatu nehospodárnost, proto posílá svoji kontrolu a odvolává šéfku. Pro ty, kteří sledují zápolení ministerstva školství a Cermatu v posledním desetiletí, to musí přes všechna reálná pochybení působit lehce účelově. Mnohem pravděpodobnější důvod je, že z Cermatu se stala velmi sebevědomá organizace s vlastní představou, kdo má a nemá být připuštěn ke vzdělávání, jež si je vědoma, že má na každého nového ministra velmi silnou páku a neváhá ji využít.

S tím souvisí ono datum. Právě skončilo maturitní testování, testy na podzimní kolo už jsou připravené a přijímací testy začnou učitelskou a rodičovskou veřejnost zajímat až po prázdninách. Fakticky jde o jediné časové „okno“, kdy je možné změnit vedení, aniž by automatickou odpovědí bylo: „Jak myslíte, ale politické následky, když přijímačky/maturity zkrachují, ponesete vy.“ Právě zavedením přijímacích testů v roce 2017 vliv Cermatu posílil a rozprostřel se do celého školního roku, kdy na jeho dveřích visí pomyslná cedule: Vládneme a testujeme. Nerušit!

To je důvod, proč se sice po léta mluví o chybách Cermatu a nutnosti změnit vedení i zadání, ale fakticky se mnoho nezměnilo. Cermat je si svého vlivu vědom, opevnil se na pozicích a ustupuje jen pod tvrdým nátlakem. Je dobré si připomenout, že když byla v roce 2011 spuštěna nová podoba maturit včetně společné části postavené na testech, tehdejší ředitel Cermatu Pavel Zelený zcela suverénně tvrdil, že testy a jejich výsledky jsou navždy tajné a veřejnost nemá nárok zjišťovat, co a jakým způsobem bylo testováno.

Už tehdy bylo založeno na vlivnou instituci, která se s nikým nebaví. Dnes takové tvrzení působí absurdně, ale několik let trvalo, než se podařilo na Cermatu vyválčit, že testy a klíče správných řešení jsou zveřejňovány odpoledne téhož dne, co žáci testy vyplní. Podobný poziční boj se vedl a vede o anonymizovaná maturitní data, odůvodnění správných odpovědí, informace o tom, kdo vlastně je autorem testových otázek, kdo je v kontrolních komisích a podobně.

Eduin

Ředitelé se měnili, po Pavlu Zeleném (odvolán ministrem Fialou v roce 2012 kvůli absurdně obtížnému testu z náročnější matematiky) nastoupil Jiří Zíka. Po jeho odvolání v roce 2018 ministrem Plagou kvůli chybám v maturitních testech přišla Michaela Kleňhová. Z těchto tří nejméně veřejně komentovala, „co všechno žáci neumí a kdo by měl být z maturitního vzdělávání vyloučen“ (což byla Zíkova oblíbená rétorická disciplína), ale v principu politika Cermatu zůstává konzistentní.

S postupujícími léty ubývalo chyb a sporných momentů v jednotlivých úlohách, výrazně se však zhoršovala schopnost Cermatu udržet srovnatelnou náročnost testů v jednotlivých letech. Jestliže se letos zdvojnásobila neúspěšnost v testu z češtiny, a naopak se zásadně zvedla úspěšnost v matematice, může to znamenat jediné. Test z matematiky byl výrazně lehčí, test z češtiny výrazně těžší. A jak se dá politicky obhájit, že stát na maturanty klade každý rok jiné nároky, když jedním z hlavních argumentů pro zavedení státních testů bylo zvýšení objektivity zkoušky?

Je příznačné, že tento – nejpodstatnější – argument se v důvodech odvolání Michaely Kleňhové neobjevil. Je totiž dobré si také připomenout, za co Cermat nemůže. Ano, testy dělá hůře či lépe, jak které, ale v každém případě plní politické zadání. Politici si přáli státní maturitu, politici rozhodli o zavedení příjímacích testů, které opravdu masivně škodí vzdělávání. Politici udržují zastaralý maturitní model při životě. Tohle na Cermat neházejme. A samo odvolání ředitelky ani zavedení nucené správy a krizového managementu nic neřeší.

Politici vytvořili zadání a prostor, v němž si mohl Cermat dělat víceméně to, co chtěl. A politici si musí ujasnit, k čemu taková instituce je, jaké pro ni mají nové zadání a zda ji opravdu potřebujeme. Další džin v lahvi, který si po odšpuntování začne dělat, co se mu zlíbí, vzdělanosti rozhodně nepomůže.

Autor je dramaturg a scenárista, spolupracovník Informačního centra o vzdělávání EDUin


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].