0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Filmové vývary30. 6. 2019

Podpora České zbrojovky vrhá na Vary stín neetického sponzoringu

Vary 3: Měl by filmový festival víc zvažovat, od koho bere peníze?

Autor: Milan Jaroš

Karlovarský festival jen tak tak začal a jeho organizátoři musí přemýšlet o krizovém managementu. Nejde o přebujelý výstřih některé z přítomných hereček, s nímž se v minulosti pojilo slovo kontroverzní, ale o fakt, že festival podporuje Česká zbrojovka v Uherském Brodě. Výrobce zbraní festival podporuje víceméně nenápadně – je uveden na webu festivalu, ale už od loňska nefiguruje mezi hlavními partnery. Letos nicméně na podporu upozornil post na facebookových stránkách festivalu oslavující „lásku ke střelbě“.

Zbrojovka v minulosti podle Amnesty International v rozporu s kodexem Evropské Unie vyvážela zbraně do nedemokratických zemí s represivními režimy a vydělávala na porušování lidských práv. Před měsícem navíc vyšlo najevo, že zbraně České zbrojovky mají na svědomí devadesát procent nosorožců zavražděných pytláky v africkém národním parku Kruger.

Jak uvádí zpráva organizace Conflict Awareness Project, která vyšetřuje ilegální obchody se zbraněmi a již citoval v rozsáhlém textu deník Sunday Times, tisíce velkorážových pušek z české zbrojovky, „proměnilo pytlačení v malém v pytlačení na průmyslové úrovni“. Sponzoring Zbrojovky vyvolal vlnu negativních reakcí od řady členů filmařské obce na sociálních sítích. V neděli zaslaly téměř čtyři desítky herců, hereček, režisérů a producentů vedení festivalu otevřený dopis, v němž apelují, aby se konal bez podpory České zbrojovky.

Zmíněný post, který kauzu rozpoutal, oznamoval, že Česká zbrojovka hrdě podporuje festival - a byl doprovozen „plakátem“ s logem festivalu, ruční kamerou a dvojznačným sloganem v angličtině „We Love Shooting“. Ten si pohrává s tím, že anglické sloveso „to shoot“ znamená jak natáčet film, tak střílet. Kritici považují plakát za nevkusný, neetický a domnívají se, že by kulturní akce takového významu jako Karlovy Vary neměla brát peníze od společnosti zapojené do obchodů porušujících lidská práva. „Filmy a špičkové zbraně tvoří v nejednom případě úzký symbiotický vztah, zejména pokud se jedná o válečný či akční filmový snímek,“ vysvětlila loni na svém webu Česká zbrojovka, proč se rozhodla festival podpořit.

Někdo může namítnout, že kulturní akce potřebují všechnu podporu, kterou mohou získat. Sponzory, kteří by chtěli dát peníze „na kulturu“, není snadné najít. Dvojnásob pak v době, kdy slábnou veřejné zdroje. Karlovy Vary by rovnou mohly posloužit příkladem. Před rokem je náhle opustil po šestnácti letech generální partner, společnost ČEZ, s tím, že jí hospodářské výsledky nedovolují nadále akci se zhruba 130 milionovým rozpočtem sponzorovat (ČEZ přispíval patnácti miliony).

Karlovy Vary ale nejsou oblastní galerie nebo minifestiválek v Horní Dolní. Štědře je podporuje ministerstvo kultury. Ani o komerční sponzory nemá jako celonárodní a populární akce s širokým dosahem a mediální viditelností nouzi. Výpadek ČEZ přispěchala zachránit jednorázová injekce od Sokolovské uhelné. Pro letošní ročník už festival našel stabilního partnera ve společnosti Mall.cz a v jiném energetickém koncernu innogy, pro nějž je film jednou z hlavních oblastí, na níž se ve sponzoringu dlouhodobě soustředí.

Organizátoři si tak mohou partnery vybírat. I kdyby ale byli v obtížnější pozici, úvaha nad tím, od koho peníze berou a co tím díky dlouhá léta budované prestižní značce legitimizují, by měla být automatickou součástí takového výběru. Sponzoringem a podporou kulturních akcí si totiž často někteří partneři/sponzoři kupují odpustky za své eticky pochybné obchodní praktiky – ať se to týká přístupu k zaměstnancům nebo životnímu prostředí. Nebo prodeje zbraní do nedemokratických zemí. Argument, že i díky penězům z České zbrojovky plno lidí uvidí v kině plno pěkných filmů, které by jinak neviděli, neobstojí.

Etický sponzoring už léta řeší řada zahraničních akcí - např. irský festival tradiční hudby Fleadh Cheoil odmítl peníze společnosti Shell, Národní festival polských písní v Opole bojkotovali umělci kvůli jeho napojení na vládní stranu Právo a spravedlnost. A loni se výrazněji toto téma dostalo do popředí i v Česku poté, co zpěvák Tomáš Klus odmítl vystupovat na akcích spojených se společností Agrofert, která patří do svěřeneckého fondu premiéra Andreje Babiše. K těm patřil i populární hudební festival Colours of Ostrava, jejž Agrofert sponzoroval šest let.

Ke zpěvákovi se přidali i další umělci, mimo jiné Jiří Macháček nebo Matěj Ruppert. Loni Agrofert jako sponzor Colours skončil. Oficiálním důvodem byly hospodářské výsledky holdingu a nutnost šetřit. Debata o etickém sponzoringu je důležitá a kulturní (i jiné) akce by ji měly samy dobrovolně otevřít - a brát vážně. I jiné světové filmové přehlídky podporují firmy, dopad jejichž činnosti je přinejmenším diskutabilní.

Karlovarský festival není jen o filmech. Jako významná akce by měl mít ambici kultivovat nejen filmový vkus, ale ideálně i společnost jako celek. Měl by být institucí s jasně nastavenými morálními pravidly a hranicemi, za které nepůjde. Měl by mít jasno v tom, jakým festivalem vlastně chce být.

Tiskové oddělení festivalu na sobotní dotaz Respektu ohledně sponzoringu České zbrojovky reagovalo informací, že vzhledem k nabitému programu prvních dní festivalu se pokusí odpovědět co nejdříve. Mluvčí festivalu Uljana Donátová sdělila, že se vedení festivalu bude otevřenému dopisu filmařů věnovat při hodnocení letošního ročníku.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].