Původně mělo jít o start téměř roční kampaně, teď to ale může být rovnou i finále. Vidina předčasných voleb obrátila plány politických stran naruby a na sbírání sil jim zřejmě zbude sotva pár týdnů. Andrej Babiš má každopádně štěstí. Jeho 700 billboardů (plus dalších 50 “megaboardů”) přišlo z pohledu politické matematiky v ideální čas. Reklamy ostatních stran (vyjma Zemanovců) zatím nikde. A klíčová otázka bezpochyby bude, kde na ně tak rychle vzít.
“U nás je to jednoduché,” říká mluvčí Babišova ANO 2011 Radka Burketová. “Pan Babiš dal najevo, že konkrétní limit zatím nemáme,” sděluje s tím, že jen první měsíc billboardové záplavy spolykal tři miliony a téměř třikrát tolik stála navázaná reklama v médiích. Odhady celkové sumy, již může Babišův pokus dostat se do sněmovny stát (naposledy 90 milionů v Právu), jsou zatím jen střílením od boku. Ale jisté je, že o žádný “low-cost” nepůjde.
Miliardář si najal americkou globální firmu Penn Schoen Berland, která má za sebou řadu kampaní a politických misí včetně úspěšné cesty Billa Clintona na nejvyšší post v USA. Uvidíme, nakolik se americká cesta ještě odrazí v reklamních sloganech, kdy se zatím Babišovci chlubí jen tím, že na rozdíl od politiků “makají” a vyžadují “stejná pravidla pro všechny” - jako inspirace viz zde slavná hesla prezidentských kampaní v USA za posledních 200 let. Klíčové pravidlo prý každopádně je, že strana na rozdíl od Zemanovců odmítá negativní kampaň - což ovšem narážkou na “nemakající” politiky vlastně již popřela.
Babišova pozice je z pohledu stranické pokladny ideální; kde ale budou narychlo sbírat peníze ostatní? Několikrát padla zmínka o Zemanovcích. Postará se Lukoil? Už první náznaky v podobě nových billboardů každopádně dávají najevo, že tady se taktéž troškařit nebude.
Paradoxní je, že se stále bavíme o neparlamentních stranách. Co ti, na kterých současné rozložení sil stojí? Vnitřními spory o vedení zmítaná ODS zatím komentáře na toto téma odmítá, volební manažer TOP 09 Jaroslav Poláček se nechal slyšet, že strana vážně uvažuje o úvěru.
Nejzajímavější budou každopádně sociální demokraté. Ti už ústy svého místopředsedy Milana Chovance vzkázali, že kampaň “nebude nákladná”. Nicméně otázkou je, nakolik se budou chtít sociální demokraté nechat zastínit nabuzenými Zemanovci, kteří usilují právě o jejich voliče.
Zatím poslední volby do sněmovny v roce 2010 vyšly nejdráže právě sociální demokraty. ČSSD tehdy za kampaň zaplatila 200 milionů korun. Čeká nás ještě něco divočejšího? A dočkáme se návratu slavných sponzorských stratégů jako Jaromír Soukup či Tomáš Chrenek? Milionová jízda právě začíná.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].