0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Agenda9. 1. 2009

Exportéři zažívají nejhorší propad od vzniku Česka

Český vývoz v listopadu klesnul téměř o pětinu. Analytici varují, že může být ještě hůř.

Astronaut
Autor: ČTK

Vysoká závislost české ekonomiky na automobilovém průmyslu se už začíná naplno odrážet v zahraničním obchodě. Listopadová bilance skončila v mínusu půl miliardy korun, tedy o 13 miliard horším výsledkem než v roce předchozím. Data ve čtvrtek zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Analytiky nejvíce překvapil prudký propad exportů. V loňském listopadu se v korunovém vyjádření vyvezlo meziročně o 18 procent méně než o rok dříve. Jde o největší propad v historii Česka.

↓ INZERCESmetanova Litomyšl

Za loňský rok očekáváme přebytek zahraničního obchodu 76 miliard korun, v letošním roce by měl poklesnout na 56 miliard,“ předpověděl pro Respekt.cz hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil. Rizika budoucího vývoje jsou navíc podle něj spíše na dolní straně prognózy. Analytička Raiffeisenbank Helena Horská je ještě pesimističtější. V minulém roce podle ní zahraniční obchod dosáhl přebytku 70 miliard korun a v roce letošním klesne až na 45 miliard.

Aktuální data naznačují, jak špatné výsledky můžeme čekat od průmyslové výroby,“ uvedla Horská v komentáři zaslaném Respektu.cz. Již říjnová data z průmyslu naznačila, že česká ekonomika začíná naplno pociťovat důsledky světové krize (více v článku Český průmysl je v rozkladu). „V listopadu očekávám další propad průmyslu, meziročně o 8,8 procenta,“ tvrdí Navrátil.

Klíčové Německo

První odhad ČSÚ obsahuje také strukturu zahraničního obchodu podle skupin zemí. Z ní vyplývá, že vývoz do Německa (kam směřuje třetina českého exportu) poklesl zhruba o 15 procent. Daleko větší propad ale zaznamenal export do evropských tranzitivních ekonomik (23 procent) a ještě více do některých asijských států (například do Číny o více než 40 procent). „Nemyslím si, že by to bylo nějakým krácením dodávek jen kvůli povaze dané země. Spíše je to prudším propadem poptávky. Půjde hlavně o subdodavatele, kteří jsou na poptávku více citliví,“ okomentoval údaje pro Respekt.cz předseda Asociace exportérů Jiří Grund. (Online rozhovor s Jiřím Grundem čtěte ZDE)

Přímí dodavatelé pocítí pokles zahraničních objednávek podle Grunda později a v menší míře. Německé objednávky podle posledních údajů výrazně klesají. „Průmyslové objednávky v listopadu meziročně klesly o 27 procent. Česká ekonomika ale reaguje na vývoj v Německu se zpožděním jedno až dvě čtvrtletí, takže u nás se největších dopadů dočkáme v polovině roku,“ předvídá Navrátil. Jen mezi říjnem a listopadem objednávky v Německu klesly o 6 procent, třikrát více než se předpokládalo.

Čeští exportéři přitom musí hlídat i statistiky o německém zahraničním obchodu. Většina vývozu směřujícího do Německa totiž slouží k dalšímu reexportu. Německá obchodní bilance ale také příliš radosti nepřináší. V listopadu podle německého statistického úřadu poklesl přebytek zahraničního obchodu meziročně o polovinu na necelých 10 miliard eur. Dovozy totiž prakticky stagnovaly, zatímco vývoz poklesl o více než desetinu.

Přehlednou interaktivní mapu obchodních partnerů Německa si můžete prohlédnout na stránkách německého statistického úřadu.

Problémy u automobilek

Nejvíce vrásek na čele dělá klesající zahraniční poptávka českým automobilkám. Po mladoboleslavské Škodě Auto oznámila zkrácení pracovního týdne na čtyři dny také nošovická továrna Hyundai. Ještě při listopadovém rozjezdu výroby přitom zástupci firmy tvrdili, že mají objednávky na tři měsíce dopředu. „Došlo dokonce k tomu, že nejen opadá celkově poptávka, čili klesá počet nových objednávek, ale ruší se i ty stávající objednávky,“ vysvětlil Respektu.cz tiskový mluvčí automobilky Hyundai Petr Vaněk.

Podíl takto zrušených objednávek podle jeho slov odpovídá míře omezení výroby, čili přibližně pětině objednaných vozů. Na konci loňského roku Hyundai plánoval v Nošovicích vyrobit v roce 2009 celkem 185 tisíc vozů. Kolik jich skutečně vyrobí, se neví. „Zatím nemáme upravený plán, konzultujeme to s centrálou v Soulu,“ dodal Vaněk.

Pouze kolínská automobilka TPCA tak zatím výrobu neomezuje. V loňském roce vyrobila dokonce o pět procent více, celkem přes 324 tisíc automobilů. V letošním roce by ještě chtěla výrobu o několik tisíc vozů navýšit. „Letošní rok je ale natolik nevyzpytatelný, že se to může změnit,“ prozradil nicméně Respektu.cz mluvčí firmy Radek Kňava.

Dokonce by mohlo dojít i ke změně poměru vyráběných vozů. Doposud továrna vyráběla třetinu vozů Toyota, třetinu Peugeotů a třetinu Citröenů. Například automobilka Toyota ale čelí největší krizi ve své historii, a na únor a březen už oznámila několikadenní odstávku ve svých 12 japonských továrnách. „Stále platí dohoda rozdělení výroby na třetiny podle jednotlivých značek, ale s ohledem na určité okolnosti bychom v průběhu roku mohli přistoupit ke změně,“ prozradil Kňava.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].