0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Glosa28. 8. 2007

Kde skončí britské rodinné stříbro?

Ind Ratan Tata by rád obohatil své podnikatelské impérium o prestižní značky aut Jaguar a Land Rover. Obavy, aby se jaguar v jeho rukou neproměnil v lidové vozítko sice nikdo nevyslovil naplno, ale komentátoři se k Tatově prohlášení stavějí vesměs skepticky.

Astronaut

Ind Ratan Tata by rád obohatil své podnikatelské impérium o prestižní značky aut JaguarLand Rover. Ta zpráva vzbudila v médiích podobný rozruch, jako když vyšlo najevo, že si na deník The Wall Street Journal brousí zuby „král bulváru“ Rupert Murdoch. Obavy, aby se jaguar v rukou Ratana Taty neproměnil v lidové vozítko, které bude za pár let otlučené a narvané po střechu kličkovat ulicemi Dillí, sice nikdo nevyslovil naplno, ale komentátoři se k Tatově prohlášení, že má o obě značky velký zájem, stavějí vesměs skepticky. Přitom nemají důvod.

Obě značky patří zatím ještě Fordovi, který se ale už pěkných pár let potácí v krizi a ne a ne se z ní dostat. Nakonec mu došla hotovost, a proto se rozhodl zbavit akvizic, které si pořídil v době, kdy na to měl. A nejsou to jen značky Jaguar a Land Rover. Ford vytvořil celou divizi luxusních značek, nazval ji Premier Automotive Group a zahrnul do ní ještě zvučná jména Aston MartinVolvo. Plánoval, že ročně prodá milion aut, utrží za ně zhruba miliardu dolarů, což by pokrylo dobrou třetinu rozpočtu celého konglomerátu.

Jenže skutečnost byla jiná. Aby Ford co nejdříve naplnil svou optimistickou vizi, naordinoval všem automobilkám své pojetí luxusního vozu. Sluší se připomenout, že jde o Forda, firmu, která proslula lidovým pojetím a pásovou výrobou aut.

Asi největší škody napáchala nová strategie právě u značky Jaguar. Ty tam byly elegantní tvary, nahradilo je neurčité pojetí jako vystřižené z katalogu japonských nebo korejských značek. Ty tam byly ušlechtilé materiály, které musely ustoupit plastům. Byl tu nový jaguar. Jaguar pro masy. To samé se dalo říct o automobilu Land Rover a zmenšenině toho, co kdysi značku proslavilo. Ford ji nazval Freelander, díru do světa s ní ale neudělal. Naopak. Udělal si díru do rozpočtu. A pořádnou.

Jedinou výjimkou je volvo. I to sice vydatně slevilo ze své originality, ale na rozdíl od ostatních značek vydělává.

Proč by měl Ratan Tata napáchat větší škody než Ford? Co když se bude sedmdesátiletý Ind stavět k prestižním značkám naopak tak, jak si zaslouží? Jedině to je totiž může zachránit. Aby byly zase tím, čím bývaly. Pokud by chtěl jen využít technologii, jak naznačují někteří analytici a komentátoři, přišel by ho obchod hodně draho.

Ostatně, podobně je na tom i Rupert Murdoch. K čemu by mu byla prestižní značka, která platí za nejlepší noviny na světě, kdyby měl v plánu z ní udělat bulvár? Myslí mnohem dál. Rozhodně jinak než Ford.

Ať už skončí značky Jaguar a Land Rovere v Indii, nebo v Americe, už nikdy nebudou tím, čím byly. Takový je ale osud všech automobilek, které se vymykaly a vyráběly pro elitu. Značku Ferrari spolkl Fiat, který jej ovšem podobně jako Ford musel později prodat, a podobný osud potkal i Lamborghini.

Prodej obou prestižních značek do Indie má ještě pikantní rozměr, o kterém Britové z pochopitelných důvodů neradi mluví. Po rodinném stříbru totiž sahá člověk z bývalé kolonie. I v tom je Tatův osud podobný tomu Murdochovu. I mediální magnát vždycky byl a v Británii už zůstane přivandrovalcem z Austrálie. A už proto se přece, řečeno rétorikou britských médií, o „dědictví“ nemůže postarat tak dobře, jako rodilý Brit. Ale to jsou jen předsudky.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].