0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Kultura30. 10. 2015

Babiš je lidskou pustinou a člověkem bez vlastností, ukazuje Klusák

Podnikatel a ministr se svezl na vlně bezmyšlenkovitosti průměrné většiny

Autor: MFDF Jihlava

Festival dokumentárních filmů v Jihlavě potvrzuje i letos pověst místa, kam se sjíždějí tvůrci, kteří se snaží o kritický náhled na svět. V jistém ohledu se tu pak filmový kritik cítí jen jako jeden z mnoha. Kriticky je naladěna i většina publika, kriticky a sebekriticky se k sobě staví rovněž filmaři. Každý snímek je tu příspěvkem do širší diskuse o povaze společnosti a žádný neobstojí úplně sám o sobě.

Nelze asi začít jiným dílem, než je Matrix AB – tedy snímek Víta Klusáka o Andreji Babišovi, jenž vznikl jako součást dokumentárního cyklu Český žurnál pro Českou televizi. Na večerní promítání se prakticky nebylo možné dostat, tlačenice tu byla jako při pouti v Mekce.

S Matrixem AB se opakuje podobná situace jako s předchozím Klusákovým snímkem, Dělníky bulváru. V zásadě lze říct, že film neodhaluje nic nového; nic, co nevědí ti, kteří se o dané téma zajímají. A vzhledem k tomu, že zrovna bulvár a Babiš jsou témata, jimž si většina novinářů troufá rozumět, nastává pak u nich pocit, jako by Klusák na nic zásadního nepřišel.

V případě Babiše tu různí aktéři vypovídají o tom, že Babiš je antidemokrat, který ani nechápe, co to demokracie je, člověk, který je ve střetu zájmů od rána do večera, sotva vstane z postele, člověk, který naprosto nerozumí rozdílům mezi politikou a byznysem, nevzdělaný,  duševně mělký buran z „divokého Slovenska“, dravec i osamělý lehký popleta. Možná klame tělem, ale zdá se spíš, že za jeho projevem není žádná velká strategie. Trocha ideálů cosi vyčistit, snaha uchránit si a rozšířit si svůj majetek, ale žádná politická koncepce.

Jsme i svědky lehce překvapivých upřímných výroků, například od Martina Komárka, že sám by pod Babišem nevydržel pracovat v novinách. Vidíme tu podkuřování ze strany blond moderátorky NOVY, že by si měl koupit NOVU a Blesk, aby mu všichni dali pokoj a neobviňovali ho z berlusconizace, když „ani beztak nevědí, co to je“. Klusák nám ukáže, jak se Babiš zoufale není schopný naučit česky, ačkoli na to má učitelku, jak nabobsky rozdává pětitisícovky bezdomovcům, a pak se směje, když tuto historku vykládá přátelům („No ten takhle čuměl!“). Ve chvílích, kdy si Babiš moc neuvědomuje přítomnost kamer a mikrofonů, občas prohlásí věty typu „Škoda, že to tu není jako v Maďarsku, kde vládne jedna strana, tady se pořád musí o něčem diskutovat, pořád zasedají nějaké komise, a podobné nesmysly“ - nebo z něj vypadne něco xenofobního o islamizaci Evropy.

Zřejmě nic, co bychom nepředpokládali, a nic, co by nás už vyloženě šokovalo. Babiš posunul hranice přijatelného tak daleko, poněvadž se mu pořád daří předstírat, že není jako ostatní politici, až se zastře, že je v mnohém horší. U Klusákova snímku z Babiše stále zůstává enigmatická figura. Jak tento člověk s nulovým až záporným charismatem,  tento věčně dotčený kňoural, jenž neustále potvrzuje, že něčemu nerozumí a nedovede se chovat podle pravidel, může vyhrávat volby?

Odpověď se možná ukrývá právě v této zdánlivé průměrnosti, v genialitě průměru. V identifikaci řady lidí s tím, že i když se mají více či méně dobře (a rozhodně lépe než dřív), připadá jim, že je ustavičně někdo podvádí, ubližuje jim, a sami přitom přehlížejí, že oni jsou se svým chováním součástí problému, který jim vadí.  Babiš je jakýmsi ztělesněním národní slepoty a nesebekritičnosti.

Ale v hyperkritické Jihlavě toto poznání příliš nestačí. Je oprávněné po Vítu Klusákovi chtít, aby pátral více do hloubky, aby kladl nepříjemné otázky i těm, kteří Babiše líčí negativně, a dokázal z nich vymámit, čím je okouzlil a proč tak náhle prozřeli. Nejvíce diskutabilní je celá struktura filmu postavená na tom, že Klusák na začátku přivítá Babiše na promítání pracovního sestřihu materiálu, a na konci dá Babišovi prostor, aby se hájil. V tomto gestu je ovšem něco nesmírně vyčuraného. Babišovi se film samozřejmě nemůže líbit, navíc coby postižený mediální negramotností není schopný pochopit, že snímek nesmí být jednostranně oslavný a že právě teď přichází jeho chvíle se bránit. Následuje ovšem jen další výlev hluché ublíženosti bez schopnosti věcně reagovat.

Tímto se snímek stává posvěceně nepřijatelný a skandální: Babišovi byl dán prostor a ukázalo se, že ho neumí využít, ale zároveň se přitom nechová tak hulvátsky či vyloženě nebezpečně, že by z něj šel strach. Znamená to, že po hodině, kdy je Babiš vykreslován jako vrcholná hrozba, se projeví pouze zprvu podrážděně a pak už blahosklonně a cynicky. Víte co, klidně si to promítejte, já se na vás můžu vykašlat, mně už nemůže nic ublížit.

Nejde určit, zda mohl Klusák s takovým vyzněním počítat. Zda si na kritičnost a skandálnost jen nehraje, nebo zda vůbec lze Babiše nějak nachytat, rozkrýt jeho záhadnost, objevit nějaké jeho tajemství či nitro. Klusákovi v něčem můžeme vyčítat bezzubost nebo neobjevnost. Jenomže už to, kolik času s Babišem strávil, kam všude ho pustil, co všechno ho nechal zaznamenat a jak se nechal pozvat na promítání, to všechno nám napovídá spíše něco o tom, že Babiš je čirou lidskou pustinou, člověkem bez vlastností. A proto si do něj každý může promítnout, co chce,  proto svou beztvarostí může vyhovovat tak širokým masám. Babiš nepotřeboval najít žádnou strategii, jen se svezl na vlně bezmyšlenkovitosti průměrné většiny.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].