0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Poznámky z New Yorku23. 3. 2012

Rudé slunce v Metropolitním

Astronaut

Jaro vtrhlo do města na policejní kobyle.  17. března hnutí Occupy Wall Street oslavovalo šest měsíců od svého vzniku.  S nástupem teplého počasí se opět zmobilizovalo a doufá v příliv nových přívrženců. Vrcholem oslav byl pokus o znovuobsazení  Zuccottiho parku, kterému policie zabránila – zatčené rovnou odvážela v autobusech.

I první jarní den byl ve znamení úklidu. Policisté v noci z 20. na 21. března vymetli Union Square – náměstí, které se historicky proslavilo jako místo hromadných  protestů proti establišmentu, a kam se okupanti po opětovném a (nezákonném) uzavření Zuccottiho parku uchýlili.

Policie asi obdržela rozkaz být hnutí v patách a nedopustit, aby nabralo dech. Bez ohledu na zákony. Budou to zajímavé dostihy. Cílovou páskou je zřejmě ohlášená obří protestní akce naplánovaná na první květen. May Day, jak se tady říká.

↓ INZERCE

Ušmudlaná mávátka, nervózní soudružky učitelky a odulé tváře funkcionářů na letenské tribuně, to byly naše povinné První máje. Jediným protestem bylo nedostavit se. Vzpomínám rovněž na delegace, které v jarním období do Prahy přijížděly, chodili jsme jim se školou mávat (opět mávátka) na Hanspaulku, k hotelu Praha…

S jednou takovou delegací (konečně se dostávám k tomu, o čem chci dnes psát) se v roce 1957, podíval do Prahy i čínský malíř Fu Pao-š´. Jeho výstava pod názvem Čínské umění v čase revoluce: Fu Pao-š´ (1904–1965) je do konce dubna k vidění v Metropolitním muzeu.

Autor: Respekt

Nebesa a země v rudé záři, Fu Pao-š,´ 1964

Autor: Respekt

Malíř Fu Pao-š´ v 60. letech

Na Fu Pao-š´im je asi nejzajímavější, jak spojoval lásku ke starému čínskému umění s požadavky měnící se doby.  Svým vnitřním ustrojením byl Fu Pao-š´ tradičním umělcem-byrokratem, teoretikem,  který na kresby hor a vodopádů vpisoval básně a eseje o tom, jak má umělec postupovat při zpodobování přírody. Byl loajální, v umění i v občanském životě.

Identifikoval se se starými mistry, skrze hluboké pochopení a napodobování jejich postupů tříbil svůj vlastní umělecký styl. Politicky podporoval nejdříve Čankajškovu národní stranu Kuomintang (studoval také několik let v „nepřátelském“ Japonsku), ale po vyhlášení Čínské lidové republiky se přihlásil ke komunistům.  Ilustroval dokonce básně Mao ce-tunga a do obrazů posledních let přimíchával hodně rudé barvy – jednak aby dal najevo sympatie k vládnoucí ideologii, jednak aby snad nemohl být nařčen z nerevolučního pesimismu.

Obrazy rudých sluncí, mauzoleí a komunistických památníků, dokonce ani obraz velkého Maa plovoucího v řece, by ho ale pravděpodobně před vidlemi kulturní revoluce nezachránily. Byl až příliš zakořeněn v minulosti, s jeho kresbami bambusových houštin v dešti, dramatických skalních útesů, borovicových lesů, pavilonů, prudkých řek a vodopádů, horských pramínků a osamělých, rozjímajících postaviček. S jeho pečetidly, které od útlého mládí vyřezával ze vzácných kamenů, s jeho vějíři a básněmi. Naštěstí si pro něj přišla smrt dřív než Rudá garda, zemřel v roce 1965, zřejmě na selhání srdce.

Z cesty po východní Evropě, kterou absolvoval s delegací čínských umělců v roce 1957, přivezl  Fu Pao-š´ kresby Pražského hradu a také Gottwaldova. Ta druhá je z pátého patra hotelu Moskva. Na první je mimo jiné napsáno: „Když jsme vjeli do města, viděli jsme vysoké budovy utopené v šerém soumraku a hustý dým.“ Nakreslil si i tatranské štíty, letiště v Irkutsku nebo přístav v rumunské Konstanci. Na výstavě je také fotografie delegace na pražském Vítkově. 

Důkazy přikládám, ale omlouvám se za kvalitu, na výstavě bylo zakázáno fotografovat a tak jsem obrázky pořídila z katalogu.

Autor: Respekt

Pražský hrad

Autor: Respekt

Gottwaldov

Autor: Respekt

Gottwaldov

Autor: Respekt

Tatry

Autor: Respekt

Letiště v Irkutsku

Autor: Respekt

Konstanca, Rumunsko

Autor: Respekt

Delegace na Vítkově


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].