0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Sociální sítě31. 7. 2015

Proč je Praha lepší než Brno?

Pětkrát z místního internetu a sociálních sítí

"Proč" okresních měst ČR (autor: Jan Pohunek)
Autor: facebook

Nemáte čas ani chuť sledovat sedmnáct hodin denně web a sociální sítě? Nevadí - v zájmu tohoto pravidelného přehledu to dělám za vás. Kterých pět věcí internet přinesl dnes?

Začneme infografikou: Na co se v souvislosti s českými okresními městy lidé nejčastěji ptají Googlu? Mapu českých „Proč?“ vyrobil Jan Pohunek. Dotazy, které vyhledávač dostává, se pohybují od očekávatelných („Proč je Praha lepší než Brno?“) přes lehce depresivní („Proč je Kladno tam, kde je?“) po minimalisticky filosofické („Proč Pelhřimov?“). Je to tak trochu sonda do národní povahy, kterou si stojí za to proklikat.

//

Lidovky se dnes věnují (nejen) facebookovému fenoménu mazací tramvaje. Speciální typ vozidla, které pražský dopravní podnik začal využívat letos v lednu kvůli skřípajícím kolejím, si získal tisíce fanoušků. Proč je oblíbený zejména u místní mládeže, vysvětluje citát fanynky Sáry: „Není to mainstream. Chci mít selfie s originální tramvají. Pokud bude ale takových podobných fotek přibývat, už to nebude ono.“ Snad z mazání kolejí tahle tzv. zmínka v médiích mainstream neudělá.

3. …a v Brně zase kouří trubky!
V duchu dnešního meziměstského titulku se ovšem sluší uvést i brněnský ekvivalent mazací tramvaje - kouřící trubky. Fanoušků na Facebooku mají záhadné dýmající komíny míň než pražská šalina, ale zato se trubky objevují po celé moravské metropoli. Nedávno dokonce dosáhly meziměstského věhlasu, když jednu z nich zvěčnil fotograf Eugen Kukla.

//

Příznivci zdravého lokálního jídla nemohli minout kauzu Ježkova statku. Ve zkratce: v síti obchodů s farmářskými a bio potravinami Sklizeno se objevila značka mléčných výrobků Ježkův statek a nicnetušící uživatelé kupovali její výrobky v domnění, že podporují lokální zemědělce. Ale co se neukázalo: mléko, ze kterých se sýry a další produkty Ježkova statku vyrábí, ve skutečnosti pochází z velkochovů mlékaren Polná! Ježkův statek se informací o původu surovin sice netají, ale zákazníci, kteří jdou do Sklizena s vidinou záruky farmářskosti, jsou přístupem prodejce pobouřeni. V angličtině se tomu říká „problémy prvního světa“.

//

A nakonec něco popkultury: po epesní hitovce Víno je tu další titulní píseň k televiznímu seriálu Vinaři, jehož druhou sérií nás už brzy poctí televize Prima. „Vytáhni špunt, víno je grunt, kdo ho pomlouvá, ten je lump,“ zpívá textařsky geniální skladbu Ewa Farna. Další řady unikátních pokusů pražských herců mluvit moravsky se už teď nemůžeme dočkat.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].