Jaro 1968 bylo barevné. Dubnové číslo časopisu Domov přineslo trendy v kuchyních přímo z Německé spolkové republiky, z nábytkářského veletrhu v Kolíně nad Rýnem. „Barevná škála sahá od běloby až po decentní pastelové barvy, přičemž se vyskytly i živé barevné akcenty – detaily od tomatově červené přes červenooranžovou až po jedovatou zeleň a křiklavou modř.“ Barvy jsou popsány podrobně, obrázkový magazín byl totiž z větší části černobílý.
Pláště do deště se pak podle časopisu Žena a móda nosily „bílé, zlatožluté nebo temně červené“. Auto embéčko bylo na trhu v barvě levandulové šedi, světle šedé, červené, světle modré a modrozelené. Rok 1968 měl prostě své módní odstíny, trendy a styl. Styl, který se chtěl vyrovnat Západu. A podle reklam a fotografií se mu skoro vyrovnal.
Byla to ovšem do velké míry socialistická šalba. V obchodech nebyly ani kuchyně, ani barevné pláště a barvu škodovky si zákazník nemohl vybrat. „Konfekční průmysl produkoval nezajímavé věci, oblečení bylo drahé a věci se nosily, i když už dávno nebyly v módě,“ popisuje historička módy Konstantina Hlaváčková. Dobře vypadat znamenalo hodně se snažit, shánět, šít. Anebo mít peníze – a tedy být manželka funkcionáře nebo aspoň zelináře.
…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu