Pro milovníky vlaků přinesl počátek září skvělou zprávu: železniční odboráři přišli s nápadem na záchranu prodělečných oblastních tratí. Ministerstvo je chce zrušit, odborový svaz proto navrhl, že by je převzal do své péče. Konkrétně šlo o koleje z Tanvaldu do Harrachova, na nichž chtějí České dráhy kvůli osmimilionové roční ztrátě zastavit ještě tento měsíc přepravu pasažérů. „Jsme schopni tuto trať provozovat s minimálními náklady,“ prohlásil minulý týden tajemník Odborového sdružení železničářů Mojmír Bakalář. „Chceme jen stejné podmínky, jaké mají ostatní zájemci o privatizaci nebo pronájem,“ dodal na vysvětlenou.
To bych uměl taky
Harrachovská trať je podle drážních odborníků technickým unikátem: v největších kopcích totiž funguje jako zubačka. Navíc na ni navazuje dvanáct kilometrů opuštěných kolejí, které by - po nutné opravě - mohly dráhu napojit na polskou síť. Proto se trať v minulém týdnu dostala do novin: zastánci jejího dalšího provozu sebrali několik tisíc podpisů, a věc podpořil i liberecký okresní úřad. Šéf Českých drah Vladimír Sosna musel dokola vysvětlovat, že dráhy už prodělečnou dopravu pasažérů na unikátní trati prostě nemohou dál dotovat.
Do beznadějné partie náhle vstoupili železniční odboráři se zprávou, že by si zubačku vzali do péče a zachránili ji. Jejich čerstvě probuzený podnikatelský duch vypadal přitažlivě, ale senzace se nakonec nekoná. „Co blázníte? To byl jen takový nezávazný fór,“ uvádí věci na pravou…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu