Dosud ojedinělý protest učitelů vyvolal nejnovější návrh nových státních maturit. Protože v nich není ani zmínka o dějepisu, pedagogové spolu s historiky sepsali otevřený dopis poslancům, senátorům a občanům o tom, jak špatné poměry panují při výuce tohoto předmětu. Učebnice se od roku 1989 příliš nezměnily, osnovy se snaží do hlav devítiletých žáků nacpat celou českou historii od lovců mamutů až po dnešek a totéž opakují na druhém stupni i na střední škole. Dějepis v České republice má také na základní i střední škole nejmenší časový prostor z celé Evropy - například Maďaři se učí historii čtyři hodiny týdně a Francouzi tři, naše děti hodinu jednu. Otevřený dopis zpochybňuje obecnou představu, že české školy jsou tradičně dobré a že v nich není co měnit. S argumenty učitelů přitom souhlasí zástupci parlamentu i sám ministr školství.
Zase to nestihli
„Po těžkých válečných letech (1939–1945) začínal nový život. Byly obnoveny všechny svobody. Došlo k odsunu německého obyvatelstva, které se podílelo na rozbití republiky v roce 1938. Majetek Němců byl zabrán a rozdělen českým občanům.“ Tak představuje historii desetiletým žákům učebnice vlastivědy nakladatelství Alter z roku 1996. Učebnice pro vyšší ročníky už tolik neopakují klišé z dob studené války, často ale i v nich chybějí komunisty cenzurované události: „Například holocaustu se autoři nevěnují vůbec,“ přehrabuje hromadu učebnic dějepisu profesorka pražského gymnázia ve Voděradské ulici Ilona…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu