
Záhadu zevnitř zamčeného pokoje, v němž leží zavražděná oběť, ale žádná vražedná zbraň, připomíná transport české vojenské techniky z Mošnova do Gruzie. Při mezipřistání v bulharském Burgasu mělo letadlo na palubě mnohem více zbraní, než odbavili čeští celníci. Ke všemu posádka přepsala v dokumentech cíl své cesty z gruzínské Aspary na Asmara, což je hlavní město Eritreje - permanentně válčícího státu, do něhož vývoz zbraní zakazuje jak OSN, tak EU. Ve skandálu figurují tři firmy; česká Thomas CZ, ukrajinská Volare a gruzínská Delta. Všechny tři se už dříve zapletly do podezřelých zbrojních obchodů. Přesto dostala Thomas CZ od českých úřadů licenci na vývoz náhradních dílů k dělům do Gruzie a společnost Volare povolení k jejich transportu. Ukrajinský iljušin s nákladem houfnic odstartoval z Mošnova 24. dubna a už čtrnáct dnů je zadržován na letišti v Burgasu.
Licence pro Tomeše
Letos na jaře zjistili čeští armádní představitelé, že ministerstvo nakoupilo za třicet milionů korun vadné náboje do bojových vozidel. Dodavatelem byla firma Thomas CZ, která dovezla náboje z Bulharska. Stejná firma krátce nato dostala od ministerských úředníků povolení k obchodu s Gruzií a nastal v úvodu zmíněný zádrhel. „Bulharsko se stalo hlavním evropským centrem ilegálního zbrojního obchodu,“ říká expert BIS. „Jakmile posádka nahlásila v Mošnově přelet přes Bulharsko, dostalo se letadlo do centra pozornosti zpravodajských služeb.“ Hlavním představitelem firmy Thomas…


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu