
České pivo je nejlepší na světě a díky němu je česká země alespoň v něčem velmocí. Bohužel tomu tak úplně není. Podíl českého piva na světovém i evropském trhu trvale od roku 1992 klesá. Předloni se ČR podílela na celkovém výstavu piva v Evropě necelými čtyřmi procenty, světový podíl činil 1,3 procenta. Necelých 18 milionů hektolitrů vystaveného piva v celkem 56 pivovarech je bilancí roku 2000.
Dobrý sládek umí marketing
O více než polovinu výstavu za rok 2000 se s třiapadesáti procenty postarala čtveřice největších pivovarů v republice. Nejvýkonnější byl i loni pivovar Plzeň (4,9 milionů hektolitrů a meziroční nárůst o 168 tisíc hektolitrů), za ním následují Radegast (2,07 milionů hl, pokles o 230 tisíc hl), Budějovický Budvar (1,35 milionu hektolitrů a nárůst o 89 tisíc hl) a konečně pražský Staropramen s 1,15 milionů hl a nárůstem o 31 tisíc hektolitrů.Přesto není zatím úplně pravda, že prožíváme dobu, kdy rychle končí sláva malých českých pivovarů, které jsou válcovány velkými konkurenty. Téměř 16 % na celkovém výstavu českých a moravských pivovarů patří rovněž čtyřčlenné skupině středně velkých výrobců s ročním výstavem mezi půl milionem a jedním milionem hektolitrů. Třetí největší podíl (7,8 %) měla nejpočetnější šestnáctičlenná skupina malých pivovarů s výstavem mezi 60 a 120 tisíci hektolitry.Malé pivovary přitom sotva zahynou na úbytě. Když srovnáme meziročně nárůsty výroby v letech 1999 a 2000, pak nejvyšší růst v procentech…


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu