Mezi železnými sochami Petra Císařovského a grafikami Karla Halouna je v galerii Millennium v Praze na Malé Straně vystaven i společný portrét obou umělců. Fotograf Petr Zhoř je zachytil v jakémsi vyprázdněném interiéru se zbytky armatur, který zřejmě dosloužil původnímu účelu a nyní čeká na přestavbu pro další využití, pokud o něj někdo projeví zájem. Přirozené boční světlo napovídá, že nejde o žádné tajemné sklepení, ale spíš o docela obyčejnou dílnu, popřípadě její sanitární zázemí. Před stěnou, v jejíž zašlé malbě rozpoznáváme obrysy vystěhovaných předmětů, stojí dva dlouhovlasí veteráni éry, kdy z hřmotu „bigbítu“ ještě znělo poselství svobody. Z fotografie není zřejmé, zda v opuštěném prostoru zbyli, nebo sem teprve přišli, aby tu s něčím novým začali. Oba mají padesátku už pár let za sebou, výraz jejich tváří nezastírá únavu, ale příběh pokračuje.
Hlavy a masky
Čerstvě vyučený kovář Petr Císařovský poznal Karla Halouna na střední výtvarné škole někdy na podzim roku 1968. Měli rozdílné temperamenty i tvůrčí zaměření, spojovalo je však zalíbení v rockové subkultuře i nevázaném životním stylu, ale také v objevování vytříbených hodnot moderní literatury a umění. Ve studiu pokračovali na VŠUP, Haloun v ateliéru ilustrace a plakátu, Císařovský si zvolil sochařství, v němž mohl využít kovářské řemeslo. Po ukončení studia našli obživu v užité tvorbě. Císařovský koval…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu