Stačí letět jednou s Ryanairem, aby člověk pochopil, jak tyto dnes už slavné irské aerolinky dokázaly zlevnit letenky na třetinu či čtvrtinu běžné ceny. Nejenže Rynair míří na menší letiště, kde platí nižší poplatky za parkování nebo obsluhu letadel, a nabízí lety po internetu, aby ušetřil na platech telefonistů, ale objednal si i speciálně upravené boeingy, kde se šetří doslova na všem: nejsou tu stahovací stínidla, sedadla se nedají sklápět a pochopitelně chybí i stolky, neboť na palubě se nepodává občerstvení. Netisknou se ani letenky, zákazník dostane rovnou palubní lístek.
Mnoha lidem, kteří se obejdou bez luxusu, se tento způsob cestování líbí. Levná doprava vzduchem po vzoru Ryanairu je dnes kvetoucí byznys: v Evropě už tak cestuje 29 % leteckých pasažérů, v Praze přistává deset nízkonákladových společností a od prvního května se k nim přidala také první česká firma Smart Wings. Ceny letenky šly tak dolů, že přepravci už začínají konkurovat vlakům na dlouhých tratích.
Otázka zní: Má potom cenu, aby Evropa investovala miliardy eur do železnice, když se z Prahy dostanete do Paříže nebo Amsterodamu za půldruhé hodiny a nějakých 1600 korun?
Čas, cena – a pohodlí
Nízkonákladoví přepravci dnes ohrožují především zavedené aerolinky. Aby také ne: zatímco na šedesát letadel Ryanairu připadá 2500 zaměstnanců, například u Českých aerolinií jde o 35 letadel a bezmála…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu