Bohužel máme jen Moora
V amerických kinech se věci vracejí k normálu, film Spider-Man 2 trhá kasovní rekordy. Historie si ovšem bude Moorův snímek Fahrenheit 9/11, který nedávno získal na festivalu v Cannes hlavní cenu, pamatovat coby nejúspěšnější celovečerní dokument. Při nástupu do amerických biografů v polovině června utržil za první víkend bezmála dvacet dva milionů dolarů. Dohady, jak Moorova bushovská antitiráda ovlivní výsledky podzimních prezidentských voleb, neutuchají.

V amerických kinech se věci vracejí k normálu, film Spider-Man 2 trhá kasovní rekordy. Historie si ovšem bude Moorův snímek Fahrenheit 9/11, který nedávno získal na festivalu v Cannes hlavní cenu, pamatovat coby nejúspěšnější celovečerní dokument. Při nástupu do amerických biografů v polovině června utržil za první víkend bezmála dvacet dva milionů dolarů. Dohady, jak Moorova bushovská antitiráda ovlivní výsledky podzimních prezidentských voleb, neutuchají.
Odkud vane blbost


Moore se na jízdu proti Bushovi vypravil už na podzim 2001 svojí knihou Stupid white men a pokračoval v ní o rok později snímkem Bowling for Columbine. Jeho aktivismus, vedený z pozic občana-umělce, který prostě musí usvědčit politiky, rozuměj Republikány, ze lží, se stal pro novináře nejdříve jakousi hračkou. Nebylo lepší téma, na kterém si tak či onak vyzkoušet ostrovtip. S tím, jak Moore ve filmu Fahrenheit 9/11 přitlačil na pilu a jak se blíží volby, zamířila debata do hustších vod.
Republikáni znervózněli. Dan Barlett, šéf oddělení komunikace Bílého domu, označil film za „odporně lživý“. Podle bývalého prezidenta George Bushe jde o „zlý osobní útok na našeho syna“. Konzervativní skupina Citizens United pak vyzvala Federální volební komisi, aby reklamu na film posoudila jako politickou kampaň, která podléhá sponzorským pravidlům a musí skončit nejméně třicet dní před sjezdem…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu