Poslanci se tento týden chystají ke kroku, který může zásadně proměnit tuzemský trh s reklamou. Oč jde? Po sedmi letech odkladů je sněmovna ochotna zvýšit koncesionářské poplatky pro Českou televizi, ze současných pětasedmdesáti stoupnou na rovnou stokorunu a od roku 2010 na sto padesát pět korun. Ale nebude to zadarmo. Veřejnoprávní televize má kvůli tomu přijít o reklamu, která jí ročně do rozpočtu přináší miliardu. Z ekonomického pohledu jde o změnu k horšímu.
V čí prospěch
Odebrání reklamy z ČT by podle jejího bývalého ředitele Petra Klimeše znamenalo prakticky monopolizaci trhu: „Několikamiliardový zisk z reklamy si mezi sebe sice rozdělí dvě televize, Nova s Primou, kvůli jejich nejasným vlastnickým strukturám se ale vnucuje podezření, že mohou být vzájemně propojené. Reklamu tím získá vlastně jen jeden hráč.“ Obavy zákazníků shrnuje ředitel Asociace komunikačních agentur (zastupuje hlavní výrobce reklamy) Jiří Mikeš. Podle něj hrozí, že komerční televize na zúžený trh pustí jen některé subjekty: „Například společnost PPF, která stojí za Novou, může protežovat spřátelené firmy vůči jejich konkurenci. Třeba tak, že konkurenci několikanásobně zvýší ceny za reklamu nebo ji prostě na obrazovku ani nepustí.“
Nova s Primou už dnes kontrolují téměř devadesát procent reklamního trhu, což jim každoročně přinese do rozpočtu sedm miliard korun. Jestliže…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu