V edici Fototorst právě vyšla monografie v Praze usazeného slovenského fotografa Tona Stana: poprvé tak dostává prostor střední generace autorů, zaměřených na výtvarnou fotografii. Ze silné skupiny slovenských studentů FAMU v 80. letech je Stano bezpochyby nejvýraznější i nejúspěšnější osobností. Snad proto, že v duchu klasického pojetí aktu tíhnul spíše ke koncentrovanému výrazu a humorný flirt s erotikou a skutečností na rozdíl od svých vrstevníků využíval jen jako koření. I tak je ta zaumná hravost s ženským tělem někdy protivná, Stanovým snímkům svědčí spíše jednoduchost a úspornost.
Literární časopis Tvář vešel do nejširšího povědomí veřejnosti zhruba třicet let po svém definitivním zákazu počátkem normalizace. Okruh osobností, který se kolem něj v šedesátých letech vytvořil, od devadesátých let výrazně formuje či komentuje naši přítomnost (včetně obou polistopadových prezidentů). Téměř zapomenut však zůstal šéfredaktor Tváře
Jan Nedvěd
(nar. 1939), jehož jméno si mohou lidé navíc plést se známým písničkářem. Po vyloučení z literatury prošel pestrou směsí zaměstnání, až zakotvil v profesi programátora, která jej dodnes celkem uspokojuje. Útlá knížka
Žiju život naruby
shrnuje básně, které psal od mládí, ale jen zřídka a většinou spíš pro sebe. Základní tón tu udává ironie, v těch nejstarších laskavá a poetická, později sarkasticky útočná…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu