Absolut Doblba
Reklamní kampaň, jakou si dopřává nový český film Doblba!, musí u kolegů z branže vzbuzovat lehkou závist. Tváře herců Petra Čtvrtníčka a Jaroslava Duška shlížejí snad úplně odevšud, celostátní deník MF Dnes neváhá filmu vystrojit propagační přílohu ve své originální grafice a monitorovat každý pšouk jeho tvůrců. „Udělat“ kulturní událost je zkrátka dnes především práce pro producenta a Petr Vachler ji ovládá nad jiné. K tragičtějším okolnostem téhle „černé barevné komedie“ patří to, že se tentýž muž chopil také psaní scénáře a režie. A že mu s tím nikdo nepomohl.

Jaroslav Dušek je sice čím dál podobnější Pierru Richardovi, ale to je tak jediné, čemu se budete smát.
Reklamní kampaň, jakou si dopřává nový český film Doblba!, musí u kolegů z branže vzbuzovat lehkou závist. Tváře herců Petra Čtvrtníčka a Jaroslava Duška shlížejí snad úplně odevšud, celostátní deník MF Dnes neváhá filmu vystrojit propagační přílohu ve své originální grafice a monitorovat každý pšouk jeho tvůrců. „Udělat“ kulturní událost je zkrátka dnes především práce pro producenta a Petr Vachler ji ovládá nad jiné. K tragičtějším okolnostem téhle „černé barevné komedie“ patří to, že se tentýž muž chopil také psaní scénáře a režie. A že mu s tím nikdo nepomohl.
Hořké chvíle


Mimochodem, už zmíněný černo-barevný podtitul by vydal na samostatnou úvahu. V Česku se stalo pravidlem, že každý ambicióznější film je tvůrci prezentován jako směs sladkých a hořkých chutí. Komedie musí dostat přívlastek drsná, tragi- nebo černá, od dramatu se žádá, aby diváka rozesmálo, a groteska se neobejde bez temných hlubin. Není to náhoda, v pozadí téhle tradiční menzelovské dvojakosti tušíme velmi pragmatický odhad: tuzemský divák se chce v kině pobavit, ale zároveň odcházet s pocitem, že si sáhl na skutečný život. Jiné cesty se moc nezkoušejí, takže tragikomedie v české kinematografii ovládly pole. Filmaři se k nim uchylují téměř mechanicky a invence zpracování pak logicky připomíná spíš přípravu čaje s citrónem než…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu