Událost v umění
Mnozí mí známí a mezi nimi nemálo výtvarníků si myslí, že mít rodinu a věnovat se aktivně umění se neslučuje. Realizaci jednoho vnímají jako překážku k plnohodnotné realizaci druhého.
Mnozí mí známí a mezi nimi nemálo výtvarníků si myslí, že mít rodinu a věnovat se aktivně umění se neslučuje. Realizaci jednoho vnímají jako překážku k plnohodnotné realizaci druhého. Důvody jsou většinou pragmatické: děti stojí peníze a umělci, kteří si – alespoň v českém prostředí – tvorbou nevydělají ani na vlastní obživu, musí vložit energii nejen do výchovy potomků, ale i do výnosnějšího nebo jistějšího zaměstnání, které jim umožní finančně zajistit rodinu. Zatímco ekonomický imperativ „uživíš“ se týká především výtvarníků otců, u matek se přidává ještě argument „přirozenosti“.
Podle převažujícího názoru je role matky dokonalým ztělesněním ženské kreativity. Největším dílem matky je vlastní dítě a umělecká tvorba jde prostě stranou.
Existují však i alternativní modely role rodiče-umělce. Konkrétním důkazem toho, že tvorba a mateřství, respektive otcovství nemusejí stát vždy v protikladu, jsou díla skupiny Matky a Otcové, která od 4. 9. prezentuje svůj projekt Family Art Crimes na letenské zdi v rámci programu galerie Art Wall. Skupina, kterou tvoří čtyři lidé, Lucie Krejčová, Lenka Klodová, Martin Péč a Marek Rejent, testuje od roku 2001, jakým způsobem využít zkušenosti s rodičovstvím v umění. Podle členů skupiny jde o nepřebernou zásobárnu zážitků: „Potenciální materiál se v našich hlavách ukládá každý den a to, co ihned nezapomeneme, se nebojíme použít.“ Přitom nejde jen o zážitky vztahující se přímo…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu