Večírek v laboratoři
Byvší východní Německo nedalo dnešní hudební scéně jen Rammstein. Pochází odtud několik tvůrců, kteří hodně znamenají v oblasti elektroniky a multimédií.
Byvší východní Německo nedalo dnešní hudební scéně jen Rammstein. Pochází odtud několik tvůrců, kteří hodně znamenají v oblasti elektroniky a multimédií. Vydavatelství a societu Raster.Noton, jež se nyní představí na pražském festivalu Sperm, tvoří přátelé narození v Karl-Marx-Stadtu, dnes Chemnitzu. Nepřekračují jen hranici mezi koncerty a galerijními instalacemi: především stírají rozdíl mezi tvorbou a vědou.
Pulzující mléko
Hudba Carstena Nicolaie, zakladatele a hlavní hvězdy „archivu pro tón a ne-tón“, už přes deset let reprezentuje jeho poetiku. Slavil s ní úspěchy na výtvarných přehlídkách documenta X (1997) a benátském bienále (2001), ale bez problému si našel cestu i na klubovou scénu: Nicolai, který si jako hudebník říkává alva.noto, má totiž bohatý a příjemný zvukový slovník, často se uchyluje k pravidelnému beatu a naživo dokáže čeřit, krájet a filtrovat zvuk suverénně a efektně.
V čistém digitálním prostředí nechává šumět, pípat a klikat zvuky, jež si spojujeme s chodem elektronických přístrojů. Svůj chlad a neutrálnost propojil s neutralitou Východu. Insen, dvojkoncert pro klavír a digitální signál, který připravil s japonským skladatelem Ryuichi Sakamotem, patřil mezi vrcholy jeho kariéry. Alva.noto přitom neříká, že stroje mohou znít teple lidsky: spíš, že lehce řízený chaos nebo generativní procesy vedou k výsledkům, jež…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu