Nano do každé rodiny
Nano jde definitivně do výroby a první vozy se na trhu objeví v říjnu. Poslední zpráva automobilky Tata Motors potěšila v Indii statisíce lidí toužících konečně usednout do vlastního vozu a znechutila ekologické experty, tázající se, zdali je opravdu nezbytně nutné stavět vůz pro generaci nových řidičů a nevyrobit raději pohodlné autobusy pro veřejnou dopravu.

Fotografie: Dárek od pana Tata. (Automobil Nano bude stát v přepočtu čtyřicet tisíc korun) - Autor: Profimedia.cz, http://www.profimedia.cz


Nano jde definitivně do výroby a první vozy se na trhu objeví v říjnu. Poslední zpráva automobilky Tata Motors potěšila v Indii statisíce lidí toužících konečně usednout do vlastního vozu a znechutila ekologické experty, tázající se, zdali je opravdu nezbytně nutné stavět vůz pro generaci nových řidičů a nevyrobit raději pohodlné autobusy pro veřejnou dopravu.
Ale tak to prostě je. Auto dnes chtějí i ti, které měli výrobci ještě včera za příliš chudé. Vlastník největší indické automobilky Ratan Tata to pochopil jako výzvu a vyrobil vůz za magických 100 000 rupií (plus daně a náklady na dopravu vozu zákazníkovi). V korunách je to pouhých 40 tisíc. Aby toho pan Tata dosáhl, musel hodně investovat do výzkumu a také velmi šetřit. Takže v konstrukci vozu použil běžnou ocel místo pevnostní, díly karoserie v co největší míře spojil lepidlem, vyvinul nový motor o obsahu 653 cm3 a výkonu 33 koní, hřídele kol vyrobil duté a vybavil vůz pouze jedním zpětným zrcátkem. V bezpečnosti dodržel jen indické požadavky, to jest deformační zóny a pásy pro cestující, ovšem už ne airbag či ABS. Je z toho auto dlouhé 310 cm, které uveze čtyři dospělé, běžně dosáhne rychlosti 70 km za hodinu a spotřebuje jen pět litrů benzinu. Z českého pohledu tedy něco jako poslední…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu