Soused performer
Lezli přes ploty a dostali se tak nejen do novinových zpráv, ale i do výtvarných kronik. Stalo se tak totiž na Berlínském bienále, kde si čtyřicítka občanů brněnské čtvrti Líšeň nejdřív postavila kopie svých vlastních plotů a pak přes ně za přihlížení diváků přelézala ke svému sousedovi.
Lezli přes ploty a dostali se tak nejen do novinových zpráv, ale i do výtvarných kronik. Stalo se tak totiž na Berlínském bienále, kde si čtyřicítka občanů brněnské čtvrti Líšeň nejdřív postavila kopie svých vlastních plotů a pak přes ně za přihlížení diváků přelézala ke svému sousedovi. Autorka celé akce, rovněž líšeňská rodačka a výtvarnice Kateřina Šedá, tím chtěla symbolizovat „navození nového mezilidského kontaktu“ nebo jednodušeji řečeno: alespoň na chvíli strhnout „nepřekonatelný plot“ mezi námi (viz Respekt 16/08).
Teď už je to téměř měsíc, co se berlínští lezci vrátili domů, a zase žijí svůj každodenní soukromý život v Líšni, malé údolní vesničce pod hradbou moderních paneláků. V úzkých uličkách se na sebe kupí změť desítek miniaturních domků postavených těsně jeden na druhý s malými zahrádkami a dvorky. V jednom z nich bydlí s rodiči studentka fakulty sociálních studií a jedna z účastnic bienále Kristýna Kapounová (25). Jak říká, největším překvapením pro ni byl už fakt, že se lidé stále ještě dají svést k něčemu tak zdánlivě bláznivému ,jako je přelézání plotů. „Bylo strašně příjemné, že se všichni snažili k sobě chovat přátelsky a mile,“ vzpomíná na berlínskou akci Kristýna. „Dnes když jdu domů, koukám se na Líšeň úplně jinak: už to nejsou smutné anonymní ulice, ale vím že v každém tom domku…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu