Drogy a porno to nezachrání
Stojí zato podívat se na to, co mají knihy, které najednou a pod společným reklamním sloganem „nová česká próza“ vydalo nakladatelství Argo, společného. A že něco společného mají, je jasné hned po několika stránkách.
Na tyto dva romány se netrpělivě čekalo. Autor prvního z nich, Emil Hakl (1958), je také díky své nedávno zfilmované novele O rodičích a dětech jedním z uznávaných pilířů současné české prózy. David Zábranský (1977) je zase vavříny ověnčený debutant, který by druhou knihou měl potvrdit své kvality. Stojí tedy zato podívat se na to, co mají knihy, které najednou a pod společným reklamním sloganem „nová česká próza“ vydalo nakladatelství Argo, společného. A že něco společného mají, je jasné hned po několika stránkách.
Upřímně řečeno, najít spojnice mezi oběma romány je až znepokojivě snadné. Jako by se jejich tvůrci sytili ze stejných zdrojů. Bohužel nelze říci, že to jsou zdroje mimořádným způsobem blahodárné, jedná se totiž o autory samé. Oba spisovatelé jsou sveřepí ve svém odhodlání psát sami o sobě a předstírat čtenářům, že to je jediná možná a zcela jistě nejuspokojivější látka. A třebaže Hakl není Zábranský a naopak, jejich vnitřní světy se navzájem překvapivě podobají.
Podobné rysy přes určitý věkový rozdíl vykazují i jejich hrdinové. Haklův Karel v Letu čarodějnice i Zábranského Štern ve Šternově pokusu milovat jsou oba svým způsobem výjimeční muži: Karel pracuje v redakci časopisu jako editor, Štern je fotograf. Oba se vydávají na cestu, která je má dovést k určitému sebepoznání. Oba mají za sebou…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu