Vítejte v pekle
V roce 1971 už nebylo pochyb o tom, že válka ve Vietnamu bude patřit k nejdeziluzivnějším kapitolám moderní historie Spojených států. A právě do tohoto roku umístil děj svého filmu Tábor tygrů známý hollywoodský rutinér Joel Schumacher.
V roce 1971 už nebylo pochyb o tom, že válka ve Vietnamu bude patřit k nejdeziluzivnějším kapitolám moderní historie Spojených států. A právě do tohoto roku umístil děj svého filmu Tábor tygrů známý hollywoodský rutinér Joel Schumacher. Jeho komorní sonda do prostředí armádních výcvikových táborů z roku 2000 je jednou z nejzajímavějších reflexí vietnamské války posledních let.
Tábor tygrů je speciální středisko v louisianských lesích, kde se mladí vojáci v nejdrsnějších podmínkách připravují pro boj v asijské džungli. Procházejí týdenním výcvikem, v němž se věrně imitují skutečné válečné podmínky. V tomto prostředí tvůrci rozehrávají v podstatě intimní psychologické drama zabývající se dynamikou mezilidských vztahů uvnitř uzavřené bojové jednotky. Schumacher se v tomto směru odvolává na první část Kubrickova filmu Olověná vesta, která se také odehrává ve vojenském táboře v poslední fázi armádního výcviku.
Film znamenal první větší příležitost pro irského herce Colina Farrella. Definitivní průlom do herecké extraligy zaznamenal až v dalším Schumacherově filmu, thrilleru Telefonní budka (2002), ale už v roli vojína Rolanda Bozze naznačil své kvality. Farrellův rebel má v sobě něco z Yossariana z Hellerovy Hlavy 22. S vyhlášeným provokatérem si ani ti nejtvrdší velitelé nevědí rady, většinu času proto tráví v base. Jeho hlavním cílem je dostat se z armády co nejdřív pryč. V průběhu filmu se Bozz postupně mění z neustále vtipkujícího floutka v empatického lídra hájícího kamarády tváří v tvář zupáckému drilu: dvěma mužům z jednotky pomůže díky znalosti právních fíglů armádu opustit. Jeho nepřítelem na život a na smrt se stane fanatický Wilson (Shea Whigham). Bozz má totiž v jeho očích jednu nepochopitelnou, ve válce překážející slabost – soucit s lidmi.
Tábor tygrů nedosahuje síly a kvalit protiválečných klasik ze sedmdesátých let typu Apokalypsy nebo Lovce jelenů, ale nabízí věrohodně prokreslené charaktery, jejichž interakce odrážejí dilemata, kterými Amerika v té době žila. Tvůrci natáčeli na 16mm formát a díky syrovému materiálu a ruční kameře Matthewa Libatiquea, stálého spolupracovníka Darrena Aronofského, dosáhli nezvyklé autenticity. Tu podporuje i angažmá neznámých, neokoukaných herců, příznačná je taky absence hudby. Málokdy se hollywoodský film tak přiblížil pravidlům Dogmy 95.
Joel Schumacher si Táborem tygrů napravil reputaci po kritikou strhaných pokračováních příběhů o chlapíkovi v netopýrském obleku Batman navždy (1995) a Batman a Robin (1997). Nic na tom nemění fakt, že kvůli omezené distribuci film ve své době prakticky nikdo neviděl. Po tři měsíce se promítal v pouhých pěti amerických kinech a utržil jen 139 tisíc dolarů. K tématu vietnamského pekla nepřináší nic extra nového ani originálního, ale chytře vystavěný scénář a působivá atmosféra dělají z tohoto nízkorozpočtového nezávislého snímku jeden z nejlepších počinů plodného režisérského řemeslníka.
TÁBOR TYGRŮ
24. 7., ČT 2, 23.45
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].