0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Fenomén technologie18. 5. 2012

Až jich bude 100 tisíc

Co mohou udělat elektromobily s energetickou bezpečností České republiky.

Astronaut
72 elektromobily profimedia Autor: Respekt

Ve sporech o to, zda je nutné stavět v české kotlině další jaderné elektrárny, zaznívá i obava, že bez nových reaktorů nemůže tato země pomýšlet na postupnou výměnu konvenčních aut za elektromobily.

↓ INZERCESmetanova Litomyšl

Zastánci této myšlenky sice aktuálně nehrají první housle, ale představa, že rozmach elektromobility ohrozí energetickou bezpečnost Česka, je pro mnoho lidí citlivou otázkou. Z toho, co zatím víme, ale vyplývá něco jiného: elektromobily síť této země nerozkolísají. A je docela dobře možné, že ji v budoucnu pomohou stabilizovat.

Součást elektrárny

K tomu, abychom si velmi nahrubo spočítali důsledky elektromobility, nám stačí jednoduchá matematika. Průměrná kapacita baterií dnešních elektromobilů se pohybuje kolem 24 kWh. Elektromobil je momentálně auto určené především na městské dojíždění, to znamená, že plně nabitý stroj na 24 kWh ujede asi 150 km. Řekněme, že průměrný řidič ujede ročně 15 tisíc kilometrů. Spotřebuje tedy 2400 kWh za rok. Pro srovnání dodejme, že chladnička a mrazák třídy B za rok spotřebují 639 kWh (podle údajů organizace EkoWATT).

Dnes jezdí v České republice přibližně 200 elektromobilů. Jejich prodeje nejsou nijak závratné a i Jaromír Marušinec, předseda Asociace elektromobilového průmyslu, odhaduje, že v roce 2015 jich zde bude kolem 1500. Při takovém čísle bychom měli roční spotřebu přibližně 3,6 MWh. V roce 2010 přitom Česká republika vyrobila 85 910 000 MWh. To znamená, že podíl spotřeby elektromobilů na celkové spotřebě v roce 2015 by, pokud by byla výroba elektřiny stejná jako v roce 2010, činil zanedbatelný zlomek procenta.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc