Vyměnit pohodlné opalování ve Středomoří za divočejší dovolenou v Albánii, Maroku nebo na Ukrajině láká stále víc lidí. Ne každý má ale dost odvahy vyrazit sám, někoho zase odrazuje drahá a komplikovaná doprava. Právě na tohle vsadil už před patnácti lety student politologie Petr Želiezko z Hradce Králové a založil s kamarádem cestovní kancelář Mundo. Dnes má dva zaměstnance, desítky externistů, tisíce klientů a desetimilionový obrat. A tohle všechno je hnáno dopředu především jeho neutuchající chutí nahlédnout do zajímavých koutů planety.
Troufalí studenti
Za vznikem Munda stál nápad, jak pokrýt náklady na studentské cesty. Koncem 90. let studoval Želiezko mezinárodní politiku na VŠE a jak to jen šlo, vyrážel do zahraničí – stopem objel třeba celé Irsko, prochodil slovenské hory nebo italská města. Na vzdálenější toulky mu ale trvale chyběly peníze. V roce 1998 s kamarádem přemýšleli, jak by mohli sehnat dost peněz na výlet do vysněného Turecka. „Seděli jsme v hospodě, propočítávali náklady na letenky a najednou nás napadla trochu ztřeštěná věc: pronajmeme si celý autobus, naplníme ho přáteli i úplně cizími lidmi a vyrazíme hromadně,“ vzpomíná Želiezko.
Čerství dvacátníci tehdy vyrobili letáčky, oblepili jimi nástěnky vysokých škol, začali načítat cestopisy a čekali, zda seženou dost lidí. „Když jsme v létě nasedali do plného autobusu a tři čtvrtiny těch lidí jsem viděl poprvé v životě, měl jsem trochu nahnáno,“ přiznává. „V Turecku jsme sami byli poprvé, takže naše ,průvodcování‘ byla docela improvizace. Že nemáme moc zkušeností, ale lidi předem věděli a všechno nějak zázrakem dopadlo dobře,“ dodává. Za rok tedy zájezd zopakovali a vyjeli i do Pobaltí, další léto „přibrali“ Zakarpatskou Ukrajinu, Norsko a tak dál. „Vždycky jsme přidávali země, kam jsme se chtěli sami podívat,“ poodhaluje kouzlo obchodního úspěchu.
Po promoci chtěl Želiezko v cestování pokračovat dál, Mundo (španělsky svět) si už navíc získalo solidní reputaci, tehdy hlavně mezi studenty. V roce 2002 rozšířil nabídku na deset zemí a přibral prvního zaměstnance. Nyní vozí lidi do 26 destinací a kromě „klasiky“, jako je Albánie nebo Norsko, jezdí i do Tanzanie, Patagonie nebo na Island. „Dnešní zákazníci jsou o hodně náročnější než ti dřív – vyžadují zájezdy s leteckou dopravou, pohodlnější ubytování i profesionálnější průvodce,“ říká Želiezko s tím, že proto postupně zařazuje stále více komfortnějších zájezdů, kde se spí třeba v hostelu či hotelu. Kdo ale chce, může s jeho cestovní kanceláří stále ještě zažít i dobrodružnější cesty.
V řadě balkánských zemí nebo třeba na Krymu se v barvách Munda dodnes spí nadivoko a sprcha tam nebývá pravidlem. I když už teď má každý zájezd pečlivě připravený itinerář, na cestách do divočejších míst se člověk musí připravit na určitou míru improvizace. „Celkově to byl skvělý výlet, dobrá parta i průvodci – něco ale předem naplánovat nelze. Hospoda, u které jsme měli pod širákem spát, tak už třeba prostě nebyla, a tak se za tmy hledalo zcela nové místo,“ líčí Tereza (25) z Prahy, která byla s Mundem v Albánii a na Ukrajině. „Jednou zase průvodci v neznačených ukrajinských horách Čatyr Dag špatně uhnuli. Najít v lese cestu zpět byla docela výzva, ale zvládli to. Právě ta spontánnost mě vlastně nejvíc bavila, člověk měl víc zážitků než z klasické opalovačky.“ Protože se spí hodně v kempech a po večerech se sedí u ohně nebo chodí do hospody, seznámí se člověk snáze s ostatními účastníky a dostane se blíž i k místním. Autobusové přesuny a túry v horách sice probíhají společně, města i většinu památek si ale člověk může obejít sám.
Na podobném principu jako Mundo funguje v Česku samozřejmě více agentur jako Kudrna či Adventura. Mundo je z nich nejmenší a nabízí nejužší nabídku zájezdů. Na druhou stranu díky tomu Želiezko už deset let nezrušil jedinou výpravu a umožňuje mu to účastnit se řady výletů dál osobně. „Průvodcuje“ asi na čtyřech zájezdech ročně a dobře zná i „svoje“ průvodce. „Jezdí s námi zpravidla podobně založení lidé, takže na zájezdech bývá dobrá parta, i proto mě ta práce pořád baví. No a někdy nezůstane jen u toho, že se lidé skamarádí – dostal jsem už asi dvacet svatebních oznámení od klientů, kteří se právě na našich zájezdech poznali,“ říká Petr Želiezko.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].