Když se globální společnost IBM před čtyřmi lety ptala 1600 generálních ředitelů ze 60 zemí a 33 odlišných odvětví, jaká vlastnost je nejdůležitější pro vedení firmy, v odpovědích se nejčastěji objevovalo slovo kreativita. V jiném průzkumu, na kterém loni spolupracoval magazín Time se společností Microsoft, odpověděli oslovení Američané, že kreativita je vlastnost, které si nejvíce váží u jiných – dokonce o trošku víc než inteligence či schopnosti soucitu. Umění přicházet s novými nápady je rozhodně žádaná vlastnost, otázkou ovšem je, jak ji získat. Na první pohled nenápadný výzkum vědců ze Stanfordovy univerzity pod názvem „Dejte svým nápadům nohy: pozitivní účinek chození na kreativní myšlení“ naznačuje, že cesta může být až překvapivě jednoduchá. Stačí hodně chodit.
Židle, běžící pás a květina
To, že pohyb myšlení neškodí, věděl už Aristoteles. Během svých přednášek neustále chodil a jedna teorie říká, že z tohoto jeho zvyku vznikl název tzv. peripatetické školy, který vychází právě z řeckého slova pro chůzi. Ať už je to tak či onak, jisté je, že Aristoteles a jeho žáci při své práci rozhodně jenom tak neseděli. A neseděl ani Sigmund Freud, který toho stihl spoustu během procházek se svými pacienty, nebo Steve Jobs známý tím, že důležitá jednání vyřizoval za pochodu. O bývalém americkém prezidentovi Harrym S. Trumanovi se traduje, že každé ráno absolvoval o páté ráno jedno- až dvoumílovou procházku v obleku s kravatou. Autoři výše zmiňovaného výzkumu v úvodu své práce zase citují Friedricha Nietzscheho a jeho poznatek, že „všechny opravdu velké myšlenky jsou zrozené z chůze“.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu