0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
27. 9. 2015

Dřív než se přivalí ta voda

Blanka byla tak drahá, že z ní nemohou mít užitek jen řidiči

Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer

Praha má nejdelší městský tunelový komplex (tak se tomu oficiálně říká), Pražané zase nový sport. Pátrají, kde všude se najednou uvolnila silnice, aby tudy mohli snadno projet. A naopak kde se silnice kvůli tunelu ještě víc ucpala.

Někoho to možná překvapí, ale s tunely ve městech se to má stejně jako s čímkoli jiným v životě. Nepřinášejí všem jen samé výhody. I Pražané po otevření zjišťují, že jejich nová chlouba výrazně proměnila dopravu, především převedla toky aut do značné míry z pravého břehu Vltavy na břeh levý. Tamní rušné ulice se proto ucpávají víc než dřív.

↓ INZERCESmetanova Litomyšl

Nelze se tomu divit. Tunel jménem Blanka je svým charakterem vlastně podzemní dálnicí, která přitahuje hodně aut. A ta, chtě nechtě, musí někde vyjet do tvrdé reality pouliční dopravy hustě obydlených čtvrtí. Dochází tedy k bizarním situacím, kdy hladký provoz podzemní dálnice za 43 miliard korun komplikuje například jeden rušný přechod pro chodce, na který vyjíždějící auta narážejí v Dejvicích.

Blanka i tak Praze v mnohém pomůže, pojímat ji ale jako dopravní všelék – jak jsme toho byli dřív svědky ve vyjádřeních vedení magistrátu – je však nebezpečné. Při prvních problémech totiž evokuje představu, že bychom měli stavět další a další navazující dálnice, aby mohl „všelék“ konečně fungovat.

Zlatá devadesátá

Dopravní aktivisté, které zpravidla pojí odpor k ulicím plným aut, rádi říkají, že nové městské dálnice nepomáhají, protože pouze přitahují více a více aut. Tohle tvrzení je podpořené…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc