Děkujeme, že jezdíte Tunelovým komplexem Blanka,“ hlásají plakáty, na nichž pražský magistrát láká řidiče k další jízdě: když pojedete tunelem dvakrát denně, ušetříte za rok 44 hodin. „Zájem řidičů je velký, stejně jako jejich spokojenost,“ chlubil se šestikilometrovým dílem rok po jeho otevření, letos v září, náměstek pro dopravu Petr Dolínek. Tvrdil, že se městem jezdí nejenom pohodlněji, ale spokojeni mohou být všichni obyvatelé – podle Technické správy komunikací (TSK) aut ve městě nepřibylo.
Spolek Auto*Mat ho vzal za slovo, ponořil se do statistik TSK a došel k jinému závěru. Vyšlo mu, že ke 20 milionům kilometrů, které auta denně po silnicích metropole ujedou, hned na podzim po otevření Blanky přibylo dalších víc než 500 tisíc kilometrů. Většina z toho ve čtvrtích na severu města, takže souvislost s novým tunelem je jasně patrná. A číslo rostlo dál, na nějakých 700 tisíc kilometrů každý pracovní den.
Podle dopravního experta Auto*Matu Vratislava Fillera platí jednoduché pravidlo, jakmile se autům otevře prostor, hned ho využijí. Když zmizí kolony, jede se rychleji, a do aut sednou i ti, kdo je předtím nechávali doma nebo parkovali někde na okraji města.
Celkový počet ujetých kilometrů Blanka podle Fillera sice zvýšila, některým částem Prahy se ale zároveň ulevilo. Provoz klesl například na magistrále a Nuselském mostě, na Evropské třídě, v ulici Milady Horákové či Veletržní a v celém širším centru, třeba na obou březích Vltavy, na Malé Straně i Smetanově…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu