Čína chce udělat z Everestu vyšší Alpy
Čína oznámila, že během tří let vybuduje obří hotel na Mount Everestu. Stavba má přetáhnout zájemce o výstup na vrchol z Nepálu do Číny a otevřít nejvyšší horu světa masovému turismu. Dosavadní nejobvyklejší trasou na vrcholek Everestu je už od dob prvního výstupu Edmunda Hillaryho a Tenzinga Norgaye tzv. jihovýchodní cesta z Nepálu. Jak ale píše ve svém nejnovějším čísle internetový magazín Outside: po lavině před dvěma lety, která zabila 16 šerpů upravujících lezeckou trasu, a po loňském zničujícím nepálském zemětřesení se zájemci o výstup začali poohlížet po jiných možnostech. Přispělo k tomu i to, že jihovýchodní cestou dnes na Everest v příznivých dnech stoupají ve frontách stovky lidí s kyslíkovým přístrojem doprovázené kohortou šerpů. Trasa je zavalena odpadky a podle stížností horolezců dochází k častým krádežím lezeckého vybavení.
Severní cesta z Číňany okupovaného Tibetu je oproti nepálské trase delší, ale údajně bezpečnější – a má snazší přístup do základního tábora. Mimochodem: ačkoli na vrcholu Everestu už díky průmyslovému zajištění cesty stanulo mnoho tisíc lidí, bez kyslíku jich to dokázalo jen zhruba sto – a bez podpory šerpů a bez předchozího vybavení trasy fixními lany tam zatím vylezla jen italská horolezecká legenda Reinhold Messner v roce 1980 a pak ještě dva jeho francouzští kolegové o šest let později.
Čínský turistický rezort má vyrůst na úpatí Everestu v městečku Old Tingri. Podle plánů v něm má být vše, co si spojujeme s rekreační turistikou francouzských Alp. Včetně heliportu, horolezecké školy a obřího hotelu. Od něj má pak kvalitní dlážděná cesta vést až k základnímu táboru, takže cestovní kanceláře budou schopny bez potíží dopravit stovky tisíc klientů až k hoře a nabídnout jim unikátní pohled na její vrchol beze strachu z následků výškové nemoci. „Čínská strana Himálaje se promění v něco jako vyšší Alpy, kde je možné vláčkem projíždět pod nejvyššími vrcholy a kde vás lanovka posune až do půlky cesty na Mont Blanc,“ řekl Outside himálajský průvodce a doposud velký propagátor severní cesty Adrian Ballinger.
Tenhle směr nabourává běžné představy o horolezectví a jde proti jeho etice, ale o tu už dávno nejde ani na nepálské straně. Číňané nicméně posunují vysokohorskou komerci do ještě vyšších obrátek. Ve hře je probouzející se střední třída Číňanů, která bohatne a touží po zážitcích vyhrazených dosud jen jejich západním předlohám. Ballinger přitom doufá, že čínský projekt se zastaví na úpatí a nebude se posouvat dál k vrcholu bájné hory. „Kyslíkem vybavená lanovka do Severního sedla by Everestu vzala obrovskou část kouzla,“ říká. „Tu představu úplně nenávidím a radši na to ani nechci myslet.“ Ale jak dodává Outside: inženýři si to asi dokážou představit také a nenávidí tu vizi mnohem míň.
Výstup na Everest dnes představuje obrovský byznys: cesta stojí 25–90 tisíc dolarů. Ostatní hory stály dlouho mimo, ale i to se začíná pomalu měnit: obchodní model se už uchytil na všech dalších 14 světových osmitisícovkách, a dokonce i na zřejmě nejnebezpečnější hoře světa K2, která zažila první komerční pokoření loni. Čínské vysokohorské centrum má být dokončeno v roce 2019, tři roky před začátkem zimní olympiády v Pekingu.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].