Hudebník a spisovatel Nick Cave v letadle nesahá po papírovém pytlíku, aby se vyzvracel, ale aby měl na co psát. Jedno pytlíkové cvičení přerostlo až v knihu vzpomínek, básní a vidění, jež Cave zaznamenal během severoamerického turné se svými The Bad Seeds. Výsledek je ovšem na míle vzdálen strohému deníku. Příspěvky mají nutně různou úroveň a náladu a zaznamenávají i ubíjející okamžiky podobných šňůr, pobývání po hotelích a v zákulisí. Tyhle momenty jsou však odrazovým můstkem pro poutavou výpravu do Caveovy temné imaginace.
Zatímco kouří na požárním schodišti před koncertem, vymýšlí si a přemítá, aby se nenudil. Někdy se dostává ke kulturním reflexím, jinde mu stačí titulní pytlíky na zvratky od různých leteckých společností. Líčí, jak injekce steroidů udělá z utrmáceného umělce božstvo, a popisuje obrazy, kdy při koncertech lidé „natahují ruce jako smrtící větve napůl pokácených stromů“. Nicméně občas image tajemného a sebevědomého rockera shodí. Propadá zoufalství, když manželka nebere telefon, pochybuje o sobě. Na několika místech se vynořuje vzpomínka na chlapce, který se rozhoduje, jestli skočí z mostu do řeky. Motiv, který je metaforou uměleckého váhání, nicméně nemá nic společného s rodinnou tragédií, při níž zahynul jeho syn a po níž dramatičnost nahradil civilnější projev. Kniha vyšla v originále o dva roky dřív a zachycuje zpěváka s image temného barda, již si po celou kariéru pěstoval.
Cave je tady zkušený vypravěč, nezapře naturalistický styl a čerpá z…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu