Vyčerpané monstrum
Režisér Ridley Scott se vrací ke svému nejslavnějšímu stvoření – Vetřelci
Kamera pluje prázdnou vesmírnou lodí. Snímá potemnělé koridory občas osvícené tlumeným červeným světlem a lemované spletí potrubí a kabelů. Zabere dva bílé pláště visící před kovovými dveřmi. Klouže po přístrojích a opuštěném hrnku na palubní desce. Na monitoru naskočí jméno Nostromo. Nato se kamera proplíží do sálu, který se rozsvítí do čistě bílé. V hibernačních boxech se začíná probouzet posádka a spolu s diváky ji čeká hrůza, před níž není kam uniknout.
Tak začíná Vetřelec, snímek Ridleyho Scotta z roku 1979, jenž dodnes fascinuje zachycením strachu z neznámého, ale také film, který – jak se ukazuje – byl ve správný čas na správném místě. Režisér se ke svému zřejmě nejznámějšímu titulu vrátil již podruhé v poslední době. Nový snímek Vetřelec: Covenant opakuje řadu motivů z „jedničky“, a vybízí tak k otázce, čím byl průlomový snímek, který se posléze rozrostl za přispění jiných tvůrců na celou sérii. Do análů je zapsán jako milník ve vývoji sci-fi a film, který boural bariéry v zobrazování žen. Obojí je ovšem třeba brát s rezervou – na některých filmech je nejzajímavější, jak si je pamatuje historie.
Filmové kopance
Kdo by to neznal. Obchodní loď Nostromo s nákladem rudy zachytí cestou na Zemi nouzový signál. Posádka se vypraví na planetu, kde narazí na mimozemský život v podobě pulzujících vajec. Z jednoho vyskočí tvor, který se přichytí na tváři astronauta – a monstrum, jež se z…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu