Donald Trump nesnáší leccos, včetně velkých globálních firem. Jsou anonymní, nemají kořeny a na obyčejných Američanech údajně páchají „masakr“ tím, že vyvážejí práci a továrny do zahraničí. Tyto lupičské nadnárodní společnosti chce proto domestikovat. Snížení daní udrží jejich peníze doma, cla omezí jejich přeshraniční zásobovací řetězce a přepíší se dohody, které jim pomáhají v podnikání. Americkým bossům minulý týden řekl, že jestli se chtějí vyhnout represím, „stačí, abyste zůstali“.
Trumpův agresivně protekcionistický tón je nezvyklý. Ale v mnoha ohledech má zpoždění. Nadnárodní společnosti, hybná síla globalizace, začaly ustupovat už dlouho před populistickou revoltou z roku 2016. Jejich finanční výsledky se zhoršily, takže teď už nepředhánějí lokální firmy. Mnohé jako by již vyčerpaly schopnost snižovat náklady, platit nižší daně a překonávat lokální konkurenci. Trump svými slovními útoky míří na firmy, které jsou překvapivě zranitelné a v mnoha případech už míří domů. A to bude mít výrazný vliv na globální obchod.
Nadnárodní firmy (ty, které velkou část svého podnikání provozují mimo domácí region) zaměstnávají pouze jednoho z 50 pracujících na světě. Přesto jsou důležité. Několik tisíc firem ovlivňuje, na co se lidé dívají, co si oblékají a co jedí. Značky jako IBM, McDonald’s, Ford, H&M, Infosys, Lenovo a Honda se staly měřítkem pro manažery. Koordinují zásobovací řetězce, které zajišťují více než 50 procent světového obchodu. Jednou třetinou se podílejí…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu