Soumrak dieselů
Přísnější emisní testy a obrana měst proti smogu mohou vést k zániku osobních aut s naftovým pohonem
Nestává se často, aby si pro vysoké manažery automobilek chodila FBI. Když si počátkem ledna přišla pro Olivera Schmidta, bezesporu to bylo hodně nepříjemné překvapení. Schmidt zastával v letech 2014 a 2015 funkci šéfa oddělení, které zajišťuje, aby vozy automobilky Volkswagen byly po emisní stránce v souladu se všemi americkými zákony a předpisy.
Jenže to nebyly, jak ukázala aféra Dieselgate, která propukla koncem září 2015. Schmidt vyšší emise dieselů se značkou VW vysvětloval během vyšetřování nejrůznějšími technickými nedostatky měření, automobilka však přiznala, že emise při testech snižovala pomocí nepovoleného softwaru. Schmidt teď čelí žalobě za spiknutí proti americkému státu a hrozí mu až 169 let vězení. Jen pár dnů po něm bylo obviněno dalších pět manažerů, kteří však tou dobou pobývali v Německu.
Schmidtovo zatčení je vyvrcholením dosavadního vyšetřování emisního skandálu, z většího odstupu v něm lze ale také vidět symbolický začátek konce dieselových motorů jako takových – aspoň v oblasti osobních automobilů. A to nejen v USA, kde se ostatně diesel v osobních autech nikdy výrazně neuchytil, ale i v dalších vyspělých zemích. Tím, co ohrožuje samu existenci těchto vozů, jsou chystané přísnější emisní testy, jež by měly odhalit skutečnou, ne pouze deklarovanou výši emisí, a také odpor měst proti automobilům, které přestávají být vnímány jako ekologické.
Změna, jež doutná pod povrchem, může však být hlubší; nezasáhne pouze druh paliva, ale osobní automobil…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu