Prozaický debut Tomáše Grombíře láká na téma, které česká literatura na pár výjimek přehlíží. Vystudovaný scenárista podílející se třeba na seriálu Přístav napsal román, ve kterém mají hrát hlavní roli informační revoluce, internet, sociální sítě. Hrdinu knihy, zakřiknutého Adriana, před totální izolací zachrání počítačová učebna maloměstské školy. Nadchne se pro černobílou televizi Merkur, na níž poblikává robot Karel. A za pár let, když spolužáci oplakávají Kurta Cobaina, Adrian programuje první střílečku, listuje počítačovými časopisy a sní o World Wide Webu.
Nepřehledný svět mnoha možností má zřejmě symbolizovat čím dál přestřelenější fabulace – a v polovině formálně prosté knihy už je z Adriana velké zvíře domácího internetového byznysu. Scény z open spaců a dekadentních večírků připomínají spíš Vlka z Wall Street, i když autor by asi raději navázal na Sociální síť. K tomu ale nepomůže ani cameo Marka Zuckerberga, který zmizí po pár odstavcích, aniž řekne slovo.Grombíř nezachycuje vzestup outsiderů, z nichž se přes noc stali miliardáři a hrdinové nové éry, nepodává zprávu o prorůstání digitálních technologií do našich životů – ani o nich nevypráví popkulturní optikou kybernetických nerdů, jako třeba Nonstop knihkupectví pana Penumbry.
„Dnešní dvacetiletí zažili víc technologických převratů než jejich prarodiče za celý život,“ píše autor, ale jeho kniha skončí u jejich vyjmenování. Až na pár vět typu…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu