0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
Společnost30. 12. 2017

Pravidelný výběr ze světových médií na Respekt.cz

Kompletní proměna toho, co znamená jít na nákup.
Autor: Profimedia, UPPA News

Obchod bez pokladen i front

V Číně má vyrůst několik stovek obchodů, kde se stoprocentně naplní pojem samoobsluha. Nebudou v nich totiž prodavači ani pokladny – zákazníky obslouží moderní technologie. Automaticky poznají, kdo si vzal z regálu jaké zboží, a rovnou si ze zákazníkova účtu strhnou peníze.

S plánem přichází druhý největší čínský e-shop JD.com. Firma už koncept vyzkoušela se svými zaměstnanci a její viceprezident Sung Ma hovoří o „kompletní proměně toho, co znamená jít na nákup“ a o „masivním skoku vpřed oproti všemu, co dnes známe“ (viz článek v britském deníku The Telegraph).

Může jít samozřejmě jen o sliby chyby. S podobnými záměry už před více než rokem přišel americký Amazon – a zdá se, že jeho koncept ryzí samoobsluhy jménem Amazon Go narazil na realizační potíže, které zatím neumožňují pokročit dál než do testovací fáze. Číňané nicméně podle prvních článků mohou mít navrch. Firma JD.com se už dohodla s developerem Overseas Land & Investment, že se plán skutečně zhmotní. Kromě vlastních provozoven má být projekt k mání jako licence pro další obchody.

Eliminace pokladních má být postavena na tom, že zákazníky budou v obchodě skenovat kamery a jejich obličeje rozeznávat na podobném principu jako nový iPhone. Kdo se takto v zájmu pohodlí a rychlého odbavení do systému přihlásí, dá tím zároveň svolení, aby se jeho obličej v databázích spojil s číslem účtu a obchod si pak mohl strhávat platbu automaticky.

Oproti tomu skenování regálů vypadá technicky jako hračka. Čínský obchod budoucnosti bude zároveň schopen díky všudypřítomným čidlům monitorovat preference zákazníků, sledovat jejich pohyb po prodejně, vyobrazovat podle toho „heat-mapy“ a optimalizovat provoz. Není jasné, jestli půjde automatizovat také samo doplňování regálů, ale vzhledem k přibývajícím zprávám o postupné robotizaci skladů ve všech koutech světa je pravděpodobné, že i s tím si Číňané snadno poradí.

Jejich koncept hodně připomíná to, o čem loni mluvil zmíněný Amazon. Ten si už třeba v Británii zaregistroval slogan: „No queue. No checkout. (No, seriously.)“ (Žádná fronta, žádná pokladna. /Vážně ne./) V americkém Seattlu se již takový „grab and go“ (vzít a jít) obchod testuje, ale přechod do normálního provozu má podle dřívějších zpráv skluz kvůli technickým potížím. Celá věc má navíc ještě jeden háček – jak připomíná britský The Telegraph, automatizace obchodů může v americkém maloobchodě vymazat až tři čtvrtiny pracovních míst.

Alba roku

Pojednává o moci. O tom, jak vypadá, kdo ji má a jak s ní ten, kdo ji má, zachází – emocionálně, sexuál-
ně, finančně. Tak popisuje písničkářka St. Vincent desku Masseduction, jedno z kritiky nejlépe hodnocených alb roku 2017. Na absolutní vrchol výročního žebříčku jej postavil mimo jiné deník The Guardian. Stejný úspěch St. Vincent už měla v roce 2014, kdy se jejímu předchozímu počinu vedlo neméně skvěle.

O moci je v mnoha ohledech i nejnovější počin Kendricka Lamara nazvaný Damn. Album popisuje situaci, kdy cítíme, že probíhá apokalypsa: ve světě se něco dramaticky mění, ale nic z toho nepůsobí alarmujícím způsobem. Po triumfu s albem To Pimp a Butterfly, které popisovalo cestu mladého muže z ghetta na vrchol showbyznysu a zpět, potvrzuje Lamar na novince svoji pozici jednoho z nejvlivnějších umělců současnosti. V tom panuje napříč žebříčky vzácná shoda.

O naprosté bezmoci naopak pojednává A Crow Looked at Me folkově experimentálního projektu písničkáře Phila Elveruma s názvem Mount Eerie. Elverum se na něm velmi syrovým, deníkovým, přitom civilním způsobem vyrovnává se smrtí své manželky. Už první verše skladby Real Death dávají najevo, že Elverum nechce nic stylizovat ani přikrášlovat: „Smrt je skutečná. Někdo tu je, a pak už není. Není to nic, o čem by se mělo zpívat nebo přetvářet v umění. Když smrt vstoupí do domu, všechna poezie zní hloupě.“

Z dalších jmen, která se objevují snad ve všech žebříčcích důležitých médií, stojí za to zmínit Lorde a její oslavu mladé dospělosti i ránu z prvního rozchodu na desce Melodrama. Nechybí tu ani debut Ctrl od zpěvačky SZA či intenzivní futuristická koláž producentky Jlin, která zazářila i na podzim v Praze při vystoupení na festivalu Lunchmeat. Z umělců, kteří v roce 2017 odehráli v Česku výborné koncerty, se dařilo i jménům jako Perfume Genius, Priests, Laurel Halo, Jens Lekman či Moses Sumney.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].