Minulý týden otevřel německý spolkový správní soud cestu ke slibovanému zákazu aut na dieselový pohon v centrech měst. Ta mohou – pokud je vzduch na jejich území znečištěný víc, než připouští státem určené limity – zakázat vjezd starým modelům aut prakticky okamžitě, těm modernějším pak od roku 2019. Zákaz se netýká jen těch nejnovějších motorů. Prozatím.
Volkswagen – a další
Plicím obyvatel prašných měst se bezpochyby uleví. Skutečná bitva o podobu zákazů aut na naftu ale teprve začíná. V Německu se totiž ozývá celá řada hlasů, které značku s nápisem „zákaz vjezdu“ nepovažují za správné řešení. Nebo je pro ně přinejmenším problematické. Řeč je o některých majitelích postižených aut i německé spolkové vládě, a německé soudy čeká celá řada právních pří.
Nejpříměji dopadne zákaz na samotné majitele aut. S vozy, koupenými třeba jen před pár lety, mohou mít brzy zapovězený vjezd do řady měst nebo jejich částí. Pořizovali je přitom v dobré víře a doplácejí na tři roky starou aféru Dieselgate, kdy vyšlo najevo, že automobilky – především německý gigant Volkswagen – podváděly s emisními testy a v reálu je provoz jejich aut špinavější, než deklarují. Blížící se zákazy jsou přímým důsledkem této aféry.
Jediným způsobem, jak se majitelé postižených aut mohou zákazu vyhnout, nebo jej alespoň oddálit, je nechat motor vybavit zvláštním zařízením. Volkswagen to už části svých zákazníků nabídl dříve (na firemní útraty). Ať už automobilky nabídnou v budoucnu svým klientům…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu