Evropská unie chystá výrazné zpřísnění norem u osobních aut. Pokud příští týden projdou připravené návrhy, budou nově vyráběná auta spotřebovávat podstatně méně fosilních paliv a emisemi zatíží méně životní prostředí. A vše nasvědčuje tomu, že dohoda Evropské rady (ministři unijních zemí) a Evropského parlamentu dokonce zpřísní původní návrh Evropské komise, která chtěla, aby na konci příštího desetiletí, v roce 2030, auta emitovala o 30 procent oxidu uhličitého méně než na jejím počátku. Zní to jako překvapivý výsledek v oblasti, která se změnám brání.
Mocný autoland
Ve hře jsou emoce (každý má pocit, že autům rozumí) i hodně peněz. Pro automobilky není snadné snižovat emise a tedy spotřebu aut o další desítky procent (už dříve bylo rozhodnuto, že výrobci musejí do roku 2020 snížit průměrné emise na 95 g na kilometr, což je proti 130 g na počátku desetiletí značný posun). Nesnadné to je zvláště v situaci, kdy výrobci vydělávají na větších autech s větší spotřebou než v minulosti (SUV). Jenže s přísnými emisními limity mají být spojeny vysoké pokuty za jejich neplnění – za 1 g překročení hrozí automobilkám pokuta 95 eur na každé vyrobené auto.
Dalším problémem pro výrobce je, že k…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu