Babišova záplata
Vláda odbrzďuje výstavbu dálnic přes tvrdé a narychlo ušité paragrafy

Příslib premiéra Babiše, že jeho nová vláda bude „makat“, nabírá divoké kontury. Minulý týden ministři schválili čtyři stránky paragrafů, které mají sloužit k odblokování dopravní výstavby. Za minulého volebního období vzniklo jen 98 kilometrů dálnic, z toho polovina byly opravy D1, a nová vládní garnitura chce skluz dohonit.
Její recepty ovšem budí rozpaky – jak obsahem, tak tím, s jakou zbrklostí a silou postupuje.
Hlavní novinkou je takzvaná předběžná držba. Státu by usnadnila přístup k pozemkům, jichž se lidé nechtějí vzdát. Už dnes je lze vyvlastnit, ale majitelé se mohou soudit o výši náhrady a stavba pak stojí. Předběžná držba by to změnila. Logika návrhu je taková, že o trase a výběru pozemků se po skončení územního řízení už nediskutuje – soudit se lze jen o cenu, takže není třeba se stavbou čekat. V podobném silovém duchu je i další návrh, že by lidé měli povinnost pustit stavbaře na pozemek ještě před územním řízením, aby bylo možné provádět „průzkumné práce“.


Předběžnou držbu Babiš prosazoval už loni jako páku na údajné spekulanty, kteří si přes právní obstrukce vynucují nadstandardní výkupní ceny. Příběhy z praxe však ukazují, že leckde není skluz dílem mazaných překupníků nebo tvrdohlavých sedláků, ale že jde často o chyby nebo aroganci úředníků. Dát jim do rukou ještě větší moc je tedy sporné. Stavět na cizím pozemku je navíc problematické také z hlediska ústavní ochrany majetku. I proto předběžná držba loni parlamentem neprošla.
Nyní jde návrh do…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu