Bouřlivá etapa
Galerie hl. města Prahy se potýká s úbytkem návštěvníků a hledá vlastní tvář
Nebývá zvykem, aby spory v české kultuře končily až u Ústavního soudu. Právě to se teď děje v případě Galerie hl. města Prahy (GHMP) a jejího bývalého šéfkurátora Karla Srpa. Před šesti lety dostal Srp z instituce výpověď, čímž se roztočil komplikovaný právní spor, který nyní rozlousknulo v pořadí už druhé, definitivní rozhodnutí Ústavního soudu. Podle něj byl elitní kunsthistorik vyhozen neprávem.
Výsledek podivuhodné soudní pře je dobrým momentem pro podrobnější pohled na aktuální kondici jedné z největších výstavních institucí v zemi. V době, kdy byl program městské galerie neodmyslitelně spojen právě s Karlem Srpem, byla nepřehlédnutelným kulturním fenoménem, jehož aktivity zastiňovaly i Národní galerii. Dnes se potýká s dramatickým úbytkem diváků a jako by se málem vytratila ze zdejší kulturní mapy. Co se to s GHMP děje?
Nepřijatelné postoje
Karel Srp (jde o syna stejnojmenného bývalého šéfa Jazzové sekce) do GHMP nastoupil už v roce 1987 a v letech 2005–2007 ji řídil. Jako autor výstav v ní stál mimo jiné za přelomovými retrospektivami Jindřicha Štyrského, Toyen či Rudolfa Kremličky. Srp pro umění doslova dýchá, v podstatě nic jiného jej nezajímá, což se zároveň ukázalo být jeho největší slabinou. Nedovedl totiž nikdy pochopit, že by se jako představitel veřejné instituce neměl zároveň podílet na ryze komerčních aktivitách, a pravidla si ohýbal podle svých představ o tom, co je pro umění a jeho autory to nejlepší.
GHMP tak v roce 2011 zapojil do…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu