0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst
12. 5. 2019

Milka s křenem a hořčicí

Babiš a jeho tým předvádí, jak se dělá evropská kampaň. Je to zážitek.

Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer

Pokud by chtěla nějaká zlomyslná politická satira ve zkratce ilustrovat Andreje Babiše, možná by si vymyslela právě takovou scénku, jaká se odehrála minulý týden během zahájení kampaně ANO před evropskými volbami. Babiš si pozval novináře a rozčiloval se, proč mají mít české děti horší čokoládu Milku, než jakou si kupují děti v Německu. Snažil se tím podpořit své hlavní předvolební téma – dvojí kvalita potravin. Jde jistě o důležitou věc, problém ale je, že Babiš se s ní vyloženě komicky chytá do vlastních sítí. Jednak ukazuje, jak jeho politiku diktuje politický marketing. Proti potravinám ve stejném obalu, ale s horší kvalitou, jež globální firmy dodávají do střední a východní Evropy, bojují mnozí čeští politici (například Olga Sehnalová z ČSSD) mnoho let. Babiše agenda znatelněji nezajímala ještě ani v polovině dubna, kdy se odehrála klíčová hlasování v Evropském parlamentu a zastáncům stejné kvality chyběly k prosazení všech potřebných norem hlasy.

Zápletka s poškozenými českými dětmi a Milkou také ukazuje, jaký je Babiš jemně řečeno mluvka, případně jak špatné dostává od svého týmu informace. Mluvčí původně švýcarské, dnes mezinárodní firmy vyrábějící Milku sdělila, že jejich čokolády na českém, německém nebo rakouském trhu jsou stejné.

Tím ale trapas šéfa ANO zdaleka nekončí. V rámci zahájení předvolební kampaně prohlásil, že Česko nesmí být popelnicí Evropy, kam si nadnárodní firmy odkládají své potraviny mizerné kvality. K tomu Babiš několikrát opakoval…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc