Móda odráží dobu. Zní to trochu jako klišé, ale na produkci meziválečného Československa to sedí. Když se republice dařilo, rozvíjela se módní kreativita a byznys. Když odtud lidé utíkali, odešli také krejčí, návrháři i obchodníci s módním zbožím. Před válkou prchali židovští podnikatelé v oboru, mezi nimi také obchodník s látkami Zika Ascher se svou ženou Lídou. Z okupovaného, pak komunistického Československa do Anglie, kde byla svoboda – a s ní móda.
Jejich příběh vypráví výstava Šílený hedvábník Zika Ascher, která se otevřela minulý týden v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze. A návštěvníkům ho zprostředkovává o dost efektněji, než je v Česku zvykem. UPM investovalo částku několikanásobně přesahující jejich obvyklé výstavy, zaplatilo zápůjčky z význačných sbírek včetně Victoria and Albert Museum v Londýně nebo pozůstalosti Henriho Matisse.
Běží tu autorský dokumentární film, kurátorka Konstantina Hlaváčková dva měsíce studovala rozsáhlý rodinný archiv uskladněný u Ascherova syna Petera v USA, muzeum ze zámoří dovezlo a nechalo restaurovat většinu exponátů. Text Konstantiny Hlaváčkové vychází ve formě výpravné monografie, která byla přeložena i do angličtiny. Tenhle česko-anglický příběh dostal prostě nadstandardní péči a očekává se, že zaujme i mezinárodní publikum.


„Jejich textilie si pro své kolekce vybíraly nejslavnější módní domy francouzské, stejně jako italské a britské, například Christian Dior, Cristóbal Balenciaga, Yves Saint Laurent, Alberto…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu