Koleje do nikam
Maďarská vláda tají před občany podmínky velké čínské půjčky na velmi sporný projekt
Celý svět dnes v Číně horečně nakupuje zdravotnické potřeby. Maďarsko také, ale nejenom to. Vláda Viktora Orbána chce získat od čínského státu půjčku v hodnotě 45 miliard korun na přestavbu kolejí mezi Budapeští a srbským Bělehradem. Je to hodně peněz. Přestavba této jedné jediné trati bude nejdražším maďarským dopravním projektem za posledních 30 let, a to země například s pomocí evropských fondů kompletně vystavěla dálniční síť.
Smlouvu chce Orbán podepsat co nejdřív a jeho kabinet předkládá parlamentu zákon, kterým znění maďarsko-čínské dohody přesouvá do složky „tajné“ na dobu deseti let. Maďarská veřejnost se tak nedozví podstatnou věc: s jakým úrokem si Maďarsko od čínského státu obrovskou půjčku bere.
Opus se těší
Modernizace vlakového spojení mezi maďarskou a srbskou metropolí je jednou z evropských součástí čínského projektu Nové hedvábné stezky. Všechny tři strany podepsaly memorandum o projektu už v roce 2014, hotový měl být o tři roky později. Zdržely jej hlavně neshody ohledně financování. U těchto „hedvábných“ projektů zpravidla podstatnou část práce odvedou čínské firmy, které hostující státy zaplatí z čínských půjček. Podle analytiků, vycházejících z neoficiálních informací, se o podmínkách půjčky Srbsko i Maďarsko dlouho nemohly s Čínou dohodnout.
Srbové se v loňském roce dohodli na čínské půjčce 30 miliard korun (s relativně výhodným úrokem, výměnou za vysoký podíl čínských firem na stavebních pracích). Teď je řada na Maďarsku. Celý projekt…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu