Ach, ta vůně Vánoc. Borová pryskyřice spékající se na smolných polenech v krbu. Jablečný štrúdl právě vytažený z trouby. Červené víno svařené s badyánem. Anebo radši něco jiného? Posečenou letní louku? Copacabanu a piña coladu? Klidně, a nemusíte se u toho ani zvednout z gauče. Stačí nasadit ty správné vůně. Čich vás zanese kamkoli. Jmenuje se to scent-scaping neboli vytváření své vlastní krajiny pomocí vůní. Čtyři centimetry čtvereční čichové sliznice v nose plus difuzéry, domácí parfémy a vonné svíčky rovná se snadné toulání v prostoru i čase.
Bývaly doby, kdy to v našich domovech vonělo prostě jako doma. Ale nějak se povedlo přesvědčit spotřebitele, že by to mělo vonět víc a lépe. A tak jdou prodeje bytových vůní už několik let globálně vzhůru. Zejména se to týká vonných svíček. I když značková svíčka stojí víc než svíčková pro celou rodinu – cena kultovní Diptyque neklesá pod 1500 korun za kus. Kritici spočítali, že při slibované délce hoření padesát hodin to znamená spálit třicet korun za hodinu. Fanoušci spočítali, že to není tak špatné, když za to dostanete svou vlastní realitu. Je jednodušší a levnější zapálit santal než si nasadit svůj sandál a někam se v něm hnát. Tak asi.
A kupující si proto ochotně připlatí. Plus se v poslední době objevila obava, až hrůza ze svíček obyčejných, parafínových, přesněji ze zplodin jejich hoření. Dánové, kteří dali světu hygge, jsou ze všech těch útulných večerů při svíčkách pobledlí jako malá mořská víla. Terpentýn,…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu