Dělníci kultury
Fotograf Martin Stranka byl na sociálních sítích usvědčen z plagiátorství. Autor specializující se na takzvanou inscenovanou fotografii vědomě okopíroval spoustu snímků svých slavnějších zahraničních kolegů, přičemž si z tvorby Gregoryho Crewdsona či Erwina Olafa vyzobal jen efektní kompozice, aniž by k tomu byl schopen přidat jakýkoli osobní vklad – pokud tedy nemluvíme o jeho marketingové obratnosti. Kýč, tímto jednoduchým slovem se říká jeho fotografiím, který před pár týdny prezentoval ve výstavní síni Mánes pod názvem Dechem.
Zatímco Stranka ke svým snímkům nyní alespoň dodatečně připojuje jména dotyčných fotografů s tím, že plagiáty jsou prý „poctou“ jejich dílu, samotný Mánes ke kauze mlčí. A mlčet bude. Proč? Už se na to pomalu zapomíná, ale při této příležitosti je dobré si to připomenout.
Galerii totiž spravuje Nadace českého výtvarného umění, která úchvatnou budovu po revoluci vysoudila na spolku Mánes, jenž ji nechal v roce 1930 postavit mistrem československého funkcionalismu Otakarem Novotným. Jde o jeden z nejsmutnějších příkladů nepovedeného vyrovnávání se s komunistickou minulostí, kdy paragrafy po roce 1989 občas přály těm, jimž přát neměly. Čili pohrobkům organizací, které tu po bolševickém převratu rozkradly, co se dalo. Nadace následně nechala budovu rekonstruovat za astronomické peníze, jež neměla. Tudíž ji dnes pronajímá ke komerčním účelům, aby splatila své dluhy. Automobilkám, výrobcům foťáků nebo právě…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu