Míra destrukce mě překvapila
Den s fotografem Ibrou Ibrahimovičem, který už třicet let zachycuje syrové prostředí severních Čech
Je rozpoznatelný už zdálky díky charakteristickému šátku, který odjakživa nosí kolem hlavy a který mu v kombinaci se zarostlou tváří dodává mírně pirátské vzezření. Na schůzku u jezera Most, které se rozkládá hned vedle stejnojmenného města, přichází Ibra Ibrahimovič s trochu utrápeným výrazem a hned se omlouvá, že není v ideálním rozpoložení pro interview. „Čtyři dni jsem běhal s třicetikilovou technikou kolem rypadla a jsem vyřízenej, potřeboval bych se vyspat,“ říká. V reakci na nechápavý výraz vysvětluje, že v nedalekém povrchovém lomu ČSA fotografoval likvidaci obřího důlního stroje. Majitel velkolomu nechal stroj odstřelit a Ibrahimovič tento moment zkázy zachycoval ze dvou různých úhlů na pět fotoaparátů.
Snímky prý ještě neviděl, ale z náhledu na displeji fotoaparátu má pocit, že se povedly. Nešlo o komerční zakázku ani o focení pro média, Ibrahimovič vše zaznamenával pro sebe a zapůjčení drahé techniky platil z vlastní kapsy. Proč věnoval takové úsilí k zaznamenání likvidace starého těžebního stroje? „Je to symbol naděje, že ten důl a současná éra dobývání uhlí pomalu končí,“ odpovídá po chvíli přemýšlení. „Tady se ještě nedávno kvůli těžbě bořily města a vesnice,“ ukazuje na lesklou plochu jezera, na jehož místě dřív stávalo královské město Most.
Pro prošedivělého padesátníka má odstřel těžebního stroje i osobní rozměr. Na…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu