Trefa do Černého
Otevření sochařova muzea vyvolává debatu o vstupném do veřejných institucí
Sochař David Černý opět vyvolal vášnivou debatu. První dubnový den si v Praze otevřel naproti smíchovské MeetFactory, kde už šestnáctým rokem vede umělecké rezidence, dvě galerie a prostory pro divadlo a koncerty, soukromé Musoleum. Mnohé podráždilo, že do muzea své celoživotní tvorby stanovil – s humorem sobě vlastním – trojí vstupné. Základní činí 250 korun, studenti uměleckých škol by měli platit o 50 víc a „levicově zaměření studenti“ rovnou dvojnásobek.
U kasy identitu a ideologické zaměření návštěvníků pochopitelně nikdo nekontroluje. Jestli se tedy mezi vážnými zájemci o Černého dílo náhodou najde levicově zaměřený student či studentka, může se do muzea dostat za základ. Stejně jako si může naproti v MeetFactory zajít na výstavy zdarma. Tam se totiž za umění nic nevybírá: chod umělecké továrny je sice hrazen i s podporou sponzorů a v nemalé míře Davida Černého, zásadně se však opírá o dotační peníze města i státu – a proč by tedy měli lidé za výstavy platit, když na ně už přispívají ze svých daní? Totožnou logiku má, že když si Černý Musoleum provozuje za své, tak v něm platí jeho pravidla.
Spuštěná debata nicméně narazila na podstatnější problém. Stačí totiž od MeetFactory popojet tramvají pár stanic na Malostranskou. Tam začala ve Valdštejnské jízdárně výstava Národní galerie věnovaná dílu Josefa Mánesa. A pohled na ceduli u pokladny je zarážející: základní vstupné na národně prezentovaného Mánesa je 270 korun, tedy více než na soukromého Černého.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu