Minulý týden jsem se vyslovil proti zákazu TikToku. V rozhovorech o této platformě jsem zjistil, že lidé nemají obavy ani tak z toho, že jej vlastní Číňané, ale bojí se spíše děsivé návykovosti TikToku a většiny sociálních médií. Je to pravdivé a opravdu znepokojující a mělo by se s tím něco dělat. Co nejdřív.
Podle počtu stažení byl TikTok v roce 2022 dominantní aplikací. V USA má celkem asi 150 milionů uživatelů. Tato data hezky shrnula Drew Harwell z The Washington Post: v roce 2021 byla webová stránka TikToku navštěvována častěji než Google. Používají jej dvě třetiny amerických teenagerů a jeden ze šesti říká, že „téměř nepřetržitě“.
TikTok také na hlavu poráží konkurenty. Harwell cituje výzkum agentury Bernstein Research. Zjistilo se, že doba, kterou Američané strávili s aplikací, se mezi lety 2018–2021 prodloužila o 67 procent, zatímco u Facebooku a YouTube se o necelých deset procent zkrátila.


Jak to TikTok dělá, že je o něj takový zájem? Nikdo neví. Philipp Lorenz-Spreen, výzkumník z berlínského Institutu Maxe Plancka, řekl listu The Guardian: „Je trapné, že o TikToku a jeho působení víme tak málo.“ Je to částečně proto, že TikTok je relativně nový, a částečně proto, že má velice propracovaný algoritmus. Místo obrázků nebo příspěvků vybraných přítelem vám TikTok předkládá proud videí, a zkoumá, co se vám líbí, aby vám toho dával víc. „Potíže při rozhodování, na co se dívat,“ říkají výzkumníci od Bernsteina, „odstraňuje tím, že smyslům po jednotlivých soustech předkládá krátká videa... a jednu po druhé s nimi nabízí dávky endorfinu.“
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu